Aanbevolen door De Lieve TandartsBussumInterviewNieuws

Praktijkeigenaresse en tandarts Anne Stok zag het keurmerk ‘De lieve tandarts’ al vanaf het begin als een stuk zichtbaarheid en daarmee erkenning voor tandartsen die zich inzetten voor mensen. Ze voelde zich ook zelf positief aangesproken: “Wij helpen patiënten niet alleen in de mond, maar ook verder.” Nu ze zelf het keurmerk heeft gekregen, hoopt ze dat het meer mensen over de drempel helpt om met plezier naar de tandarts te gaan.

Als lieve tandarts mensen helpen

Wie langskomt, krijgt vertrouwen door kleine zaken, waaronder het keurmerk, een goede ontvangst en een prettige ruimte. Vervolgens krijgt iemand een goede behandeling. Daarmee doelt Anne niet op het ‘werk in de mond’, want dat staat voor haar vast dat die basis in orde moet zijn. “Hoe ik met mensen omga, bepaalt de uitkomst van een behandeling,” vertelt ze. “Als je mensen niet goed behandelt, gaat de behandeling ook niet werken.”

De extra stap die ze hierin zet, uit zich in de overtuiging de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij de patiënt te willen leggen. “Als iemand tegen mij zegt: ‘Doe maar, jij zult het wel weten’, dan doe ik niets. Ik wil weten wat patiënten het beste vinden voor hun eigen gebit. Ik zorg dus dat ik alle mogelijkheden ken en die voorleg. Daarna ga ik in overleg. Iemand begrijpt dan: dit is de keuze die ik wil. De behandeling sluit dan veel beter aan.”

Niet alleen een professional

“Mensen zien ook graag wie jij als mens bent,” vertelt Anne. Ze ziet dit als de basis voor het vertrouwen in elkaar. “Je praat niet alleen over tanden, je stelt mensen op hun gemak. Soms gaat het over iemands werk of over boeken, soms over kinderen.”

Die persoonlijke kant komt vanuit meer hoeken. “De assistente is waardevol als derde persoon,” legt Anne uit. “Die kijkt ook of het goed met iemand gaat. Soms helpt bij stress even een hand op de schouder, soms helpt het herhalen van de uitleg in andere bewoordingen. Weer een andere keer helpt de assistente met goed blijven ademhalen.”

In al deze situaties vindt Anne het belangrijk dat zijzelf en de andere professionals méér dan professioneel zijn. “We zijn mensen, dat moeten we uitdragen.”

mondscanner bij stok tandartsen, je hoeft niet meer te happen

Meer mens dan tandarts

“Mensen geven zich echt bloot in de stoel,” vertelt Anne. “Dat moet iets wederkerigs zijn.” Ze geeft als voorbeeld een gesprek dat wel heel bijzonder afliep. “Ik maakte een praatje met een oudere patiënt die een parfum droeg dat ik kende van vroeger. ‘Ik heb het altijd al een keer voor mijn man willen kopen maar heb nooit geweten hoe het heet’, vertelde ik.”

De oudere man was blij verrast dat het luchtje zo in de smaak viel. Hij had het zelf van een proefverpakking. “Maar ik zoek het wel uit,” beloofde hij. Die belofte kwam de man na: hij stond de volgende dag aan de balie bij Stok Tandartsen met een proefmonstertje dat Anne mocht hebben.

“Via de grotere parfumketens kwam ik er uiteindelijk achter welke het was. Een parfum uit 1993! Je hebt met mensen echt contact, en dat maakt het waardevol. Dat maakt dat je soms spontaan wat terugkrijgt: kinderen die je spontaan knuffelen of een tekening geven, of patiënten die met chocola of bloemen aankomen.”

“Tell, show, do”

Opvallend genoeg benoemt Anne dat ze zelf ook angst heeft voor de tandarts. “Maar als je weet wat er gaat gebeuren, helpt dat.” Doordat ze zelf haar angst overwint, weet ze hoe ze anderen hierin kan begeleiden. Haar stappen: tell, show, do. “Ik vertel het, laat het zien, en dan pas voer ik een handeling uit.”

Natuurlijk zijn er ook mensen die liever niets willen weten. Vooraf gaat Anne hierover dan ook altijd in gesprek. “Doen wat ik beloof is daarbij het belangrijkst.” En voor die betrouwbaarheid zijn mensen bereid om om te rijden: “Er zijn gezinnen uit Amsterdam en Leeuwarden die nog steeds naar Bussum komen.”

Vooruitblik

Anne ziet binnen de mondzorg meerdere positieve veranderingen doorkomen. Hierbij is ze vooral blij met nieuwe techniek. “Zo kochten wij een mondscanner zodat mensen niet meer hoeven te ‘happen’ voor een gebitsafdruk. Dat scheelt voor veel patiënten een stuk! Bovendien is het beter voor het milieu; alles gaat digitaal.”

Het zijn investeringen die zichzelf pas na heel lang terugverdienen. Het sluit wat betreft Anne aan op een andere trend: praktijken die uitbreiden. “Mondzorgprofessionals werken vaker samen in één praktijk. Zo kun je samen investeren, dat maakt het behapbaarder.”

Grotere praktijken kunnen logischerwijs ook meer patiënten welkom heten – en dat is nodig. “Er worden steeds meer mensen steeds ouder met hun eigen gebit. Die willen naar de tandarts blijven gaan,” licht Anne toe. Ze ziet het vooral als een kans om meer mensen aan een stralend gebit te helpen. “Daarbij is het aan ons om in alle gevallen de persoonlijke aandacht te behouden. Daar staan we voor!”

mondscanner nu bij Stok Tandartsen

Woon je in Bussum of omgeving?

Voor een lieve tandarts in Bussum kun je terecht bij Stok Tandartsen. Er is momenteel ruimte voor nieuwe patiënten. Vrijblijvend kennismaken kan door aanmelding via delievetandarts.nl of rechtstreeks via stoktandartsen.nl.