Aanbevolen door De Lieve TandartsBredaNieuwsValeria en Sofia bij Mondzorg Tridenzo

Tandarts Goce Gjorgjioski, praktijkeigenaar van Mondzorg Tridenzo, komt uit een familie van mondzorgspecialisten. Het is dan ook niet vreemd dat zijn vrouw die passie deelt. Mimi Gjorgjioski, die bezig is met haar BIG-registratie als tandarts, werkt momenteel als BIG geregistreerde mondhygiëniste in de praktijk en is mede-praktijkeigenaar van Mondzorg Tridenzo. Het stel houdt met iedereen rekening, en dat merk je aan alles: van de openingstijden tot preventiezorg voor kinderen, en van zacht verdoven tot binnen de praktijk meerdere talen beheersen.

Tandarts Goce heeft het liefst dat iedereen zorgeloos naar de tandarts gaat. “Slechte ervaringen bij de tandarts, meestal in de jeugd, staan dat vaak in de weg. Of verhalen die gehoord of verteld zijn, dus van ouders naar kinderen.” Ook gebeurt het volgens Goce helaas nog steeds dat er wordt gedreigd met de tandarts (‘dan gaat die je boren!’). “Eén moment, een slechte ervaring kan al genoeg zijn.”

Bij Tridenzo wordt er dan ook alles aan gedaan om elke ervaring positief te maken, en dat begint met luisteren. “Zo kom je erachter waarom mensen bang zijn, of weerstand voelen.” Ook vragen Goce en zijn team altijd aan degene in de stoel wat hij of zij wil weten tijdens de behandeling: “Moeten we alles vertellen of ‘gewoon ons werk doen’? Dat is voor iedereen anders, dus werken we met gevoel en begrip voor persoonlijke wensen en voorkeuren.”

Ouders betrekt hij graag bij de behandeling. “Die zouden ook elk kwartaal met de kinderen mee moeten komen, dat geeft voor hen en hun kinderen goede ervaringen.” Mondzorg Tridenzo draagt ook bij door kinderen – naast spelenderwijs gebrachte voorlichting – onder voorwaarden ook een goede elektrische tandenborstel mee te geven. “Kinderen kunnen gratis naar de tandarts – het valt binnen de basisverzekering -dus maak er gebruik van.”

Speciaal voor kinderen

De praktijk hecht veel waarde aan goede voorlichting. Dat begint bij kinderen en jongeren: “Met ‘Tandje Meer’ hebben we een preventieprogramma voor kinderen tussen de 2 en 8 jaar. Onze preventieassistenten leiden dit programma en vertellen over wat er in je mond gebeurt, en wat een tandarts doet.”

Het programma loopt vervolgens door bij 8- tot 12-jarigen. “‘Tandje Beter’ neemt het stokje weer over van Tandje Meer,” vertelt Gjorgjioski. “We hopen voor de volgende generatie angst voor de tandarts te voorkomen. Buiten dit programma blijven we natuurlijk ook iedereen van 12 jaar en ouder voorzien van goede informatie over mondzorg.”

De Lieve Tandarts

“We dragen een keurmerk dat we waar moeten maken. We zien het als uitdaging om ons hier verder in te bewijzen,” vertelt Goçe. “Eigenlijk moeten we altijd lief zijn. Je werkt in de mond, bij iemands hoofd. Dat is eigenlijk voor niemand prettig.”

Hij ziet dan ook een logische ontwikkeling binnen de mondzorg: meer aandacht voor de mens. “Ik verwacht nooit robots die aan gebitten werken, juist meer persoonlijke aandacht en vooral een focus op preventie.”

Die persoonlijke behandeling blijft voorop staan. Logisch, vindt Goçe. “De ene patiënt heeft ook meer aandacht nodig dan de ander, en dat geldt ook voor hun gebit.” Hij voegt eraan toe: “We zijn er ook voor het voorbereidend werk op elke behandeling; onze aandacht is er voor zowel mensen als hun gebit, en beide willen we goed behandelen.”

‘Voel je welkom, voel je veilig’

Die persoonlijke aandacht is er bij Tridenzo in alle opzichten. De praktijk zet voor iedereen die binnenkomt een stapje extra, onder meer voor de bezoekers die Pools spreken. Zo is er een tandarts aanwezig die Pools spreekt.

Goce vertelt: “De behandeling en de uitleg voor de Poolse patiënten gebeurt dus in het  Pools. Dat schept vertrouwen en maakt dat iemand zich zowel welkom als veilig voelt.” Goce en Mimi volgden voordat zij zich in Nederland vestigden jarenlang Nederlandse taallessen Macedonië, omdat duidelijke en heldere communicatie naar de patiënten zo belangrijk voor hen is.

Pijn hoort niet bij de tandarts

“Ik ben heel blij met degene die verdoving heeft uitgevonden,” zegt Goçe oprecht. “Ik vind het zelf ook belangrijk om geen pijn te verwachten of te voelen.” Hij heeft dan ook veel manieren om patiënten daarmee te helpen.

“Voorverdoving en speciale priktechnieken toepassen helpt, net als mensen op hun gemak stellen,” vertelt hij. Dat laatste blijkt extra effectief: “Zijn mensen ontspannen, dan is hun mond ook ontspannen.”

Naast ‘dat de verdoving meeviel’ benoemt Goçe als mooiste compliment ‘een tevreden glimlach’. “Als iemand in de spiegel kijkt en blij het resultaat ziet… dat is voor mij niet alleen een compliment, dat is precies waar ik het voor doe.” De bloemen, aardbeien, kaarten met bedankjes en andere attenties die mensen bij Tridenzo achterlaten doen hen goed. “Maar nog mooier is een patiënt die niet kan stoppen met lachen na een behandeling,” vertelt Goçe, verwijzend naar een eerdere ervaring deze maand.

Een goede sfeer, een sterk team

Het Tridenzo-team is zowel divers als saamhorig. “We kijken niet naar leeftijd, maar wel of de collega in het team past qua persoonlijkheid en professionaliteit.”

Binnen het team is bovendien altijd ruimte voor vooruitgang. “Mijn werk voelt voor mij als hobby, met als uitdaging dat ik mezelf blijvend wil verbeteren,” vertelt Goçe. “Onderdeel daarvan is het volgen van trainingen en congressen en overleggen met collega’s.” De drijfveer die iedereen bij Tridenzo deelt, komt er goed uit naar voren. Goçe: “We vragen ons altijd af: hoe kan het nog beter?”

De pijlers lijken duidelijk: een goede sfeer, aandacht voor mensen, focus op preventie en gebruikmaken van de nieuwste materialen, technieken en technologieën om zo pijnvrij mogelijk te behandelen. Daarnaast blijft het team gemotiveerd om altijd te kijken naar hoe het nog beter kan.

Goce spreekt tot slot zijn wens uit voor de toekomst: “Er is veel meer voorlichting nodig, met name over de preventieve verzorging van het gebit,” vertelt hij, in de hoop dat mondzorgprofessionals blijvend beter in de spotlights komen te staan. “Mijn beste tip voor iedereen is: ga op tijd naar de tandarts, op tijd op controle, om zo te voorkomen dat je een behandeling nodig hebt. Laat je voorlichten door een tandarts die het goed met je voorheeft – een die je echt gaat helpen.”

Woon je in Breda of omgeving?

Voor een lieve tandarts in Breda kun je terecht bij Tridenzo – mondzorg voor iedereen. Tridenzo heeft momenteel ruimte voor nieuwe patiënten. Vrijblijvend kennismaken kan door aanmelding via delievetandarts.nl of rechtstreeks via tridenzo.nl.