Last van warmtegevoeligheid?

Vervelend dat je last hebt van warmtegevoeligheid. Het kan zijn dat dit zich niet beperkt tot warmte en dat je ook een scherpe pijn ervaart wanneer je zoete, koude of juist hete etenswaren of dranken nuttigt. Dit kan dat een symptoom zijn van het eerste stadium van een gaatje of blootliggend tandbeen. Andere oorzaken kunnen een aandoening aan je tandvlees zijn of een beschadiging aan een tand of kies.

Je voelt een scherpe pijn bij het eten of drinken van iets warms.

De meest voorkomende oorzaken voor pijn bij zoet

Dit kan het eerste stadium van een gaatje of blootliggend tandbeen zijn.

Het is altijd verstandig de tandarts om raad te vragen en niet lang te wachten met een afspraak maken. Afhankelijk van de diagnose wordt een behandeling gestart door de mondhygiënist (bij tandvleesproblemen) of door de tandarts (bij blootliggend tandbeen of een beschadiging of gaatje in je tand of kies).

Behandeling: Vraag de tandarts om advies

Afhankelijk van de diagnose wordt een behandeling gestart door de mondhygiënist (bij tandvleesproblemen) of door de tandarts bij blootliggend tandbeen of een beschadiging of gaatje in je tand of kies.

Behandelingen bij tand- en kiespijn

Er wordt altijd gestart met een onderzoekje naar de oorzaak van de kies- of tandpijn. Er zal gevraagd worden naar de symptomen en vaak wordt er een  röntgenfoto van het gebit gemaakt.

Behandeling bij cariës

Als er cariës aangetroffen wordt (dus een gaatje in een tand of kies) dan moet de cariës weggehaald worden en zal er een vulling worden geplaatst. De behandeling duurt in het algemeen niet langer dan een halfuur. Je kunt ervoor kiezen om een verdoving te nemen, daarin zal de tandarts je ook advies geven. Soms is dat niet nodig, maar als je bang bent voor pijn is het wel aan te raden. Als je niet verdoofd bent kan je erna al snel weer iets eten. Na verdoving kan je beter een uur of 2 wachten met eten, omdat je anders zonder het te voelen hard op je tong of wang kunt bijten.

Behandeling bij een lekke vulling

De oude vulling moet verwijderd worden en er wordt een nieuwe vulling geplaatst. Zie verder de behandeling bij cariës (gaatjes) hierboven.

Behandeling van gevoelig tandvlees

Het is erg belangrijk om niet met ontstoken, geïrriteerd, pijnlijk of terugtrekkend tandvlees rond te blijven lopen. Wanneer de oorzaak niet wordt aangepakt, kan een irritatie van je tandvlees leiden tot tandvleesontsteking of parodontitis.

Parodontitis ontstaat als gevolg van een ontsteking in de ruimte tussen je tanden en tandvlees (pocket). In deze pockets hoopt zich extra tandplak op waardoor de tandvleesontsteking kan verergeren. Een gevolg is dat het onderliggende kaakbot verdwijnt. Bloedend tandvlees of pijnlijk tandvlees is het eerste teken dat er iets mis is.

Ons drink- en voedingspatroon in de westerse wereld leidt tot veel bacterievorming in de mond. Daar kun je zelf wat tegen doen door goed te poetsen. Maar dat is niet voldoende. Je kunt met poetsen en rageren, flossen en stokeren niet alles oplossen. Ga dan ook regelmatig voor controle, advies en behandeling langs de mondhygiënist en laat je gebit 1-2 keer per jaar goed controleren door de tandarts.