Last van tandenknarsen?

Tandenknarsen is het hard schuiven van de tanden en kiezen op elkaar.
Wanneer dit regelmatig gebeurt is het nodig om actie te ondernemen. Ook als je pijn krijgt in je kaak, hoofd, oren, nek, mond of schouders dien je contact op te nemen met je tandarts.

burnout-384080_1280

• pijn in je gezicht
  • hoofd- of oorpijn
  • pijn in je kaak
  • versleten tanden en
  • gebroken tanden of vullingen

De meest voorkomende oorzaken voor tandenknarsen

• slaapstoornissen
  • stress
  • alcohol
  • roken (bij rokers komt tandenknarsen veel vaker voor dan bij niet-rokers)
  • ziektes van het zenuwstelsel
  • medicijngebruik
  • gebruik van drugs
  • erfelijke factoren
male-2693944_1280

De tandarts onderzoekt je mond en kaak op tekenen van tandenknarsen en zal je adviseren over wat je het beste kunt doen om slijtage te voorkomen. Er kan een bitje aangemeten worden voor de nacht.

Behandelingen bij tandenknarsen

De tandarts onderzoekt je mond en kaak op tekenen van tandenknarsen en zal je adviseren over wat je het beste kunt doen om slijtage te voorkomen. Er kan een bitje/opbeetplaat aangemeten worden voor de nacht. Het belangrijkste is dat je leert te ontspannen. Hiervoor zal de tandarts je mogelijk doorverwijzen naar een fysiotherapeut of een kaakfysio.

Om het gebit te beschermen kan de tandarts of mondhygiënist adviseren om met slapen een opbeetplaat te dragen.

Een opbeet (splint) is een bitstuk dat je over het gebit plaatst. Dit vermindert de druk op het gebit tijdens het kaakklemmen. Daarnaast beschermt het je gebit tegen het tandenknarsen wat het gevolg is van kaakklemmen. Een opbeetplaat wordt gemaakt door de tandarts. Een opbeetplaat leidt weliswaar niet tot vermindering van het tandenknarsen, maar geeft wel goede bescherming tegen gebitsslijtage.

Een gezonde leefstijl kan helpen om tandenknarsen te voorkomen. Als je de mogelijke oorzaken voor tandenknarsen doorneemt, kan je er mogelijk voor jezelf al snel een goede remedie voor vinden.