Last van tand- of kiespijn?

Vervelend omdat het je doorlopend in de weg zit. Tijdens het eten maar vaak ook als je wilt gaan slapen is het pijnlijk of lastig. Laat het bovenal niet te lang voortduren. De pijn kan zich namelijk uitbreiden via je kaak naar andere delen in het hoofd- en halsgebied.

• Je kauwt zoveel mogelijk aan 1 kant om pijn aan de andere kant te vermijden.
  • De pijn straalt uit naar je kaak of verder.
  • Je hebt pijnstillers nodig.
  • Je wang is opgezet.

De meest voorkomende oorzaken voor kies- of tandpijn

• gaatjes (cariës)
  • een kapotte/lekkende vulling
  • ontstoken tandvlees
  • een ontsteking in de wortel
  • verstandskiezen die doorkomen

Er kunnen dus uiteenlopende oorzaken zijn. Daarom is het altijd goed om je tandarts ernaar te laten kijken en daar niet lang mee te wachten. Je eigen lieve tandarts heeft vast wel even ruimte voor je op de eerstvolgende werkdag. Anders vind je op de website van de praktijk wel een telefoonnummer van de spoeddienst voor de avond of in het weekend. Het is niet verstandig lang te wachten, omdat de eventuele oorzaak dan kan verergeren.

Behandelingen bij tand- en kiespijn

Er wordt altijd gestart met een onderzoekje naar de oorzaak van de kies- of tandpijn. Er zal gevraagd worden naar de symptomen en vaak wordt er een  röntgenfoto van het gebit gemaakt.

Behandeling bij cariës

Als er cariës aangetroffen wordt (dus een gaatje in een tand of kies) dan moet de caries verwijderd worden en zal er een vulling worden geplaatst. De behandeling duurt in het algemeen niet langer dan een halfuur. Je kunt ervoor kiezen om een verdoving te nemen, daarin zal de tandarts je ook advies geven. Soms is dat niet nodig, maar als je bang bent voor pijn is het wel aan te raden. Als je niet verdoofd bent kan je erna al snel weer iets eten. Na verdoving kan je beter een uur of 2 wachten met eten, omdat je anders zonder het te voelen hard op je tong of wang kunt bijten.

Behandeling bij een lekke vulling

De oude vulling moet verwijderd worden en er wordt een nieuwe vulling geplaatst. Zie verder de behandeling bij caries (gaatjes) hierboven.

Wortelkanaalbehandeling

Hoe sneller een ontsteking in het wortelkanaal ontdekt wordt en hoe sneller die behandeld wordt, des te minder de kans op pijn en op verdere problemen met je gebit of je lichamelijke gezondheid. De pijn start meestal met kauwen of ergens op bijten. Ook warm/koud kan gevoelig worden. Als de pijn heftig wordt en doorstraalt is het van belang dat je direct contact opneemt. De behandeling bestaat uit 2 delen, de eerste behandeling duurt ca. 30-45 minuten en de tweede 60-90 minuten. De duur van de wortelkanaalbehandeling wordt bepaald door het aantal kanalen dat behandeld dient te worden. Deze behandelingen geschieden altijd onder verdoving zodat je er vrijwel nooit iets van voelt.

Vraag bij je lieve tandarts naar extra manieren om te verdoven. Zo bestaat er elektronische verdoving, maar ook een zalfje dat je vooraf kan laten aanbrengen op je tandvlees zodat je minder van de eventuele injectie voelt. Een lieve tandarts neemt altijd de tijd voor jou dus ook voor de verdoving. Als de injectie langzaam wordt toegediend voel je er nauwelijks iets van.