Last van tand- of kiespijn?

Vervelend omdat het je doorlopend in de weg zit. Tijdens het eten maar vaak ook als je wilt gaan slapen is het pijnlijk of lastig. Laat het bovenal niet te lang voortduren. De pijn kan zich namelijk uitbreiden via je kaak naar andere delen in het hoofd- en halsgebied.

woman-3895503_1920

• Je kauwt zoveel mogelijk aan 1 kant om pijn aan de andere kant te vermijden.
  • De pijn straalt uit naar je kaak of verder.
  • Je hebt pijnstillers nodig.
  • Je wang is opgezet.

De meest voorkomende oorzaken voor kies- of tandpijn

• gaatjes (cariës)
  • een kapotte/lekkende vulling
  • ontstoken tandvlees
  • een ontsteking in de wortel
  • verstandskiezen die doorkomen
man-272675_1920

Er kunnen dus uiteenlopende oorzaken zijn. Daarom is het altijd goed om je tandarts ernaar te laten kijken en daar niet lang mee te wachten. Je eigen lieve tandarts heeft vast wel even ruimte voor je op de eerstvolgende werkdag. Anders vind je op de website van de praktijk wel een telefoonnummer van de spoeddienst voor de avond of in het weekend. Het is niet verstandig lang te wachten, omdat de eventuele oorzaak dan kan verergeren.

Behandelingen bij tand- en kiespijn

Er wordt altijd gestart met een onderzoekje naar de oorzaak van de kies- of tandpijn. Er zal gevraagd worden naar de symptomen en vaak wordt er een röntgenfoto gemaakt van je gebit.

Behandeling bij cariës

Bij cariës (een gaatje in een tand of kies) wordt er een vulling geplaatst. De behandeling duurt in het algemeen niet langer dan een halfuur. Je kunt in overleg met de tandarts kiezen voor verdoving. Zonder verdoving kun je snel na afloop alweer iets eten. Na verdoving kan je beter een uur of 2 wachten met eten, omdat je anders zonder het te voelen hard op je tong of wang kunt bijten.

Behandeling bij een lekke vulling

De oude vulling moet verwijderd worden en er wordt een nieuwe vulling geplaatst. Zie verder de behandeling bij cariës (gaatjes) hierboven.

Onderneem actie bij ernstige tandpijn of kiespijn

Hoe sneller je een ontsteking in het wortelkanaal ontdekt en hoe sneller die wordt behandeld, hoe lager de kans op pijn en op verdere problemen met je gebit of je lichamelijke gezondheid.

De pijn voel je vaak eerst met kauwen of wanneer je ergens op bijt. Ook warm of juist koud eten of drinken kan gevoelig worden. Bij heftige, doorstralende pijn is direct actie nodig.

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling bestaat uit 2 delen.

• De eerste behandeling duurt ca. 30-45 minuten
  • Deel twee duurt 60-90 minuten.

De duur van de wortelkanaalbehandeling hangt af van het aantal kanalen dat behandeld dient te worden. Je krijgt altijd verdoving zodat je er vrijwel nooit iets van voelt.

Bang voor verdoving?

Vraag bij je lieve tandarts naar extra manieren om te verdoven. Zo bestaat er elektronische verdoving, maar ook een zalfje dat je vooraf kan laten aanbrengen op je tandvlees zodat je minder van de eventuele injectie voelt. Een lieve tandarts neemt altijd de tijd voor jou dus ook voor de verdoving. Als de injectie langzaam wordt toegediend voel je er nauwelijks iets van.