Last van kaaklemmen?

Kaakklemmen is het krachtig op elkaar klemmen van tanden en kiezen (bruxisme). Meestal is kaakklemmen onschuldig, maar het kan gebitsslijtage, kapotte vullingen, een vergroting van de kauwspieren en andere kaakklachten opleveren.

burnout-384080_1280

Als je klemt met je kaken kan dit diverse pijnklachten geven. Wanneer je ’s morgens wakker wordt met een vermoeid of verkrampt gevoel in de kaak kan dit duiden op kaakklemmen. Je kunt het idee hebben dat je een gat in je je tanden hebt, pijn in je kaken of oren voelen, en zelfs ook in je hals of nek. Je kunt door uitstraling naar je hoofd ook hoofdpijn voelen. Verder kan kaakklemmen vermoeidheid van je kaak opleveren, of pijn, als je je mond ver of lang open hebt.

De meest voorkomende oorzaken voor kaakklachten

• stress
  • slaapproblemen
  • alcoholgebruik
  • medicatiegebruik
  • neurologische aandoeningen zoals Parkinson
dentist-6225094_1920

Er kunnen uiteenlopende oorzaken zijn als je last hebt van kaakklemmen. Daarom is het altijd zaak om je tandarts om advies te vragen. Wacht niet lang met een afspraak maken. Na de diagnose door de tandarts kan deze je doorverwijzen naar een kaakfysio.

Behandelingen bij kaakklemmen

Een behandeling voor kaakklemmen is erop gericht je kaakspieren te laten ontspannen. De kaakfysio leert je bijvoorbeeld hoe je een betere houding kunt aannemen of welke oefeningen je ter ontspanning kunt gebruiken, ook om stress te verminderen. Soms krijg je een opbeetplaat die gemaakt wordt in samenspraak met de tandarts, waardoor je ’s nachts minder last ervaart.

Om het gebit te beschermen kan de tandarts of mondhygiënist adviseren om met slapen een opbeetplaat te dragen.

Een opbeet (splint) is een bitstuk dat je over het gebit plaatst. Dit vermindert de druk op het gebit tijdens het kaakklemmen. Daarnaast beschermt het je gebit tegen het tandenknarsen wat het gevolg is van kaakklemmen. Een opbeetplaat wordt gemaakt door de tandarts.