Last van cariës (gaatjes in je tanden of kiezen)?

Cariës, ook wel tandbederf of gaatjes genoemd, krijg je door bepaalde bacteriën in je mond. Om erachter te komen hoe cariës ontstaat, moet je dus kijken naar hoe je deze bacteriën in je mond krijgt (en hoe je gaatjes voorkomt).

Je hebt gevoelige tanden of kiezen, of tand- of kiespijn. Eten of drinken van warm, koud en/of zuur is pijnlijk.

De meest voorkomende oorzaken voor cariës

Cariës krijg je door ongezonde bacteriën in je mond

Als je eet en drinkt, zorgt je speeksel met zijn gezonde bacteriën voor de eerste verwerking van de voedingsstoffen. Er blijft echter altijd wat van achter in je mond. Bepaalde bacteriën vormen uit de suikers (of dat nu fruitsuikers of toegevoegde suikers zijn) een zuur. Dit zuur lost het oppervlakte van je glazuur op, en later het onderliggende dentine.

Dan zijn er nog de bacteriën die altijd al in je mond zitten. Deze veroorzaken tandplak. Dat is op zich niet erg, mits je goed poetst om de tandplak te verwijderen. Doe je dit niet, dan blijft het kleverige laagje op je tanden zitten en op den duur verkalkt het. Je kunt het dan niet meer zelf weghalen – alleen een mondhygiënist of tandarts kan dat.

Cariës ontstaat door verzuring in je mond. Eet je vaak suiker, dan doet het proces van verzuring zich regelmatiger voor. Er kunnen dan gaatjes (cariës) ontstaan. Poets je daarnaast niet goed, dan heb je sneller last van tandsteen. Deze twee aandoeningen kunnen samen uitmonden in kiespijn en uiteindelijk zelfs in een wortelpuntontsteking. Een gaatje laten vullen door de tandarts is al lang niet pijnlijk meer. Maar het is voor velen toch geen fijne gedachte. Je kunt het makkelijk voorkomen door verstandig te eten, goed te poetsen en al heel jong en vooral ook regelmatig naar de mondhygiënist of tandarts te gaan.

Behandeling van cariës (gaatjes)

Voor het vullen van gaatjes gebruikt de tandarts in de regel een composietvulling. Eerst wordt het aangetaste deel van de tand of kies (cariës) weggeslepen – dit is het ‘boren’. Vervolgens wordt er gecontroleerd of er nergens cariës is blijven zitten. Soms wordt een onderlaag aangebracht ter bescherming van de zenuw. Om de vulling aan de tand of kies te laten hechten, moet het tandoppervlak droog zijn. Voor dit ‘droogleggen’ worden een afzuiger, wattenrollen of rubber lapje gebruikt. Om het composiet goed te laten hechten, wordt de tand of kies eerst met een zuur behandeld en een hechtlaag (bonding) aangebracht. Vervolgens wordt het composiet ingebracht en uitgehard door belichting. Tot slot wordt het oppervlak van de vulling netjes afgewerkt, zodat je kies weer vertrouwd aanvoelt.

Hoe voorkom je cariës?

• poets twee keer per dag;
  • eet niet te vaak suiker en drink niet te vaak suikerhoudende of zure drankjes, probeer het aantal eetmomenten op een dag zoveel mogelijk te beperken tot 7
  • laat tandsteen verwijderen door de tandarts of de mondhygiënist;
  • ga regelmatig op controle om te zien of er geen verborgen gaatjes in je tanden zitten die problemen kunnen veroorzaken.