Last van aften?

Een aft is een vervelend blaasje in je mond dat veel pijn kan veroorzaken. Je vindt aften op of onder je tong, aan de binnenkant van je wangen of op je tandvlees. We zetten alle mogelijke oorzaken op een rij zodat je aften kunt voorkomen, en we vertellen je ook welke bewezen methodes er zijn om van je aften af te komen.

teeth-209860_1920

Je voelt pijn bij het eten of drinken, en je voelt dat er een pijnlijke plek in je mond zit. In de spiegel zie je een of meerdere blaasjes. Deze zijn vaak wit en lijken een beetje op blaren. Ze kunnen zowel klein als groot zijn.

De meest voorkomende oorzaken van aften of blaasjes in je mond

Per persoon verschilt hoe aften ontstaan. Veel jongeren (en volwassenen) die een beugel dragen, hebben met name in het begin veel last van aften. Ook hebben mensen die vaak op hun tong of wang bijten eerder last van de pijnlijke aftblaasjes in hun mond.

Een slechte weerstand en stress (twee die sowieso vaak hand in hand gaan) zijn de meest genoemde oorzaken van aften. Bij een verminderde weerstand spelen andere onderliggende oorzaken, zoals vitaminetekort (met name B12, zink, foliumzuur en ijzer), en een ongezond of gewijzigd eetpatroon. Ook mensen met maagdarmkanaalaandoeningen of patiënten die chemobestralingen ondergaan melden relatief vaak aften.

Tot slot kunnen overgevoeligheden voor voeding bijdragen aan het ontstaan van aften. Voor de één is dat een overgevoeligheid voor kruidig of juist zuur eten (citrusvruchten), voor de ander een overgevoeligheid voor xylitol (vaak gebruikt in kauwgom).

ginger-1738098_1920

Het goede nieuws: binnen 2-7 dagen gaan de meeste aften vanzelf weer weg. Maar op het moment dat je echt een pijnlijke aft hebt (of meerdere), voelt elk uur te lang. Bekijk daarom onderstaande lijst voor meerdere hulpmiddelen om aften te verminderen en/of de pijn te beperken.

Behandeling bij aften

Deze middelen werken niet voor iedereen – maar ze worden vaak ingezet en blijken voor veel mensen heel effectief.

• Kauw op een stukje gember. Dit is echt heel pittig en misschien niet de lekkerste oplossing, maar hij werkt wel goed. Je kunt ook kiezen voor tuinkerssalie of kaneel. Houd de sappen die vrijkomen zo lang mogelijk in je mond.
  • Gorgel of spoel met zwarte theezuiveringszout of kamillethee.
  • Eet yoghurt, of drink karnemelk.

Aften voorkomen

1. Houd je zoveel mogelijk aan een gezond eetpatroon en maximaal 7 eetmomenten per dag.
  2. Beperk de inname van fruitsappen en frisdank.
  3. Vul je vitamines en mineralen aan op kwetsbare momenten (als de R in de maand zit, als je veel stress hebt, etc.).
  4. Houd je mond gezond: poets twee keer per dag, liefst met een elektrische tandenborstel. Laat eventueel de tandarts advies geven over een geschikte tandpasta voor jouw gebit.
  5. Houd je mond gezond (2): flos en/of stoker voldoende.
  6. Probeer niet te veel op je wang of tong te bijten. Eet met aandacht en neem wat uitgebreider de tijd om te eten (vaak komt het bijten voor op haastmomenten of wanneer je ‘aanvalt’ op je eten als je veel trek hebt).
  7. Zorg dat je voldoende slaapt.