Maak kennis met Dion Demouge, de lieve tandarts van Tandartspraktijk de Boemerang in Waddinxveen
Bij tandartspraktijk De Boemerang draagt Demouge zijn passie voor zowel mondzorg als mens duidelijk uit. Tijdens het interview komen zelfs tandpastatips op maat naar voren en doet Demouge rake uitspraken over onder andere goede mondzorg, educatie, en wat een lieve tandarts voor mensen kan betekenen.
‘De tandarts is niet duur’
“In Nederland hebben we relatief gezien heel goedkope mondzorg,” vertelt Demouge. Hij verwijst naar landen als Zwitserland en Frankrijk, waar mensen de hoofdprijs betalen voor tandbehandelingen. Wel ziet hij vaak mensen die alsnog door financiële nood niet goed geholpen kunnen worden, of die uit angst voor hoge kosten niet naar de tandarts gaan. “Wij proberen die drempel weg te nemen door hen te ondersteunen,” vertelt hij. “Er is altijd een oplossing mogelijk als je daar met elkaar over nadenkt.”
Wel zou Demouge graag zien dat er beter en transparanter wordt gecommuniceerd over de kosten binnen de mondzorg. “De NZA bepaalt de prijzen voor tandartsen, dat weet bijvoorbeeld niet iedereen,” licht hij toe. “Er zijn dus al geen duurdere of goedkopere tandartsen. Alle prijzen zijn gelijk. Ik zie echt een rol voor de overheid of organisaties als het Ivoren Kruis. Mensen moeten weten wat goede mondzorg doet, wat het echt kost, en waarom je echt regelmatig naar de tandarts en mondhygiënist moet gaan.”
Hij denkt daarbij terug aan het vroegere Postbus 51. “Er is nu geen instantie die in het algemeen informeert. De Lieve Tandarts is nu bijvoorbeeld bezig om beter bekend te maken wat de mondzorg doet, en dat zou door de overheid nog breder opgepakt moeten worden.”
De toekomst van mondzorg: preventie en innovatie
“We moeten niet meer gaan beperken qua mondzorg,” waarschuwt Demouge, nog kort doorgaand op het financiële aspect. “Bezuinigen gaat ten koste van zowel gebitten als nodige innovatie.”
En innovatie staat hoog op de wensenlijst, ook in heel brede zin. “Ik verwacht nog meer digitalisering,” zegt Demouge, en somt op: “digitaal scannen, digitaal de beet bepalen… het kost tijd om zoiets te implementeren, maar er moet echt meer digitaal worden gedaan.”
Dat vergt een investering, maar levert volgens Demouge uiteindelijk meer op: “Bij een kroon win je veel met digitalisering. Je werkt sneller, verbruikt minder materialen, en je hebt geen transport meer nodig. Scannen en per mail iets naar een lab sturen is milieutechnisch ook veel aantrekkelijker. Dat lijkt me een goede ontwikkeling.”
Buiten de innovaties binnen de mondzorg ziet Demouge vooral dat preventie prioriteit moet krijgen. “Ik vind de mondhygiënist belangrijker dan de tandarts,” zegt hij. “Wij willen eigenlijk geen slechte gebitten behandelen – dat doen we met liefde en zorg als het moet, maar met goede preventie zou het niet nodig moeten zijn. Niet meer genezen, maar voorkomen.”
Veilig vaker naar de tandarts
Zeker in een crisistijd als de huidige coronaperiode wil Demouge benadrukken dat naar de tandarts en mondhygiënist gaan belangrijk blijft. “Juist als je gezond wilt blijven,” geeft hij aan.
Dat het veilig is, daar durft hij zijn handen voor in het vuur te steken. “Wij hebben nu zes keer iemand in de stoel gehad die later corona bleek te hebben. En toch is niemand binnen ons team besmet geraakt – de hele coronaperiode niet.”
Door alle maatregelen die standaard in het mondzorgrepertoire zitten blijft het veilig. Aanvullend hebben we een afzuigsysteem gebouwd – dit hangt bij de mond van wie er in de stoel ligt, en iedere 10 minuten wordt de hele ruimte leeggezogen en gedesinfecteerd. Via ultraviolet licht blaast het de lucht af naar buiten. Demouge hoopt dan ook dat mensen die niet regelmatig een mondzorgpraktijk bezoeken, dit alsnog gaan doen. “Als je vaker komt, is dat uiteindelijk beter. Je doet dan meer positieve ervaringen op, wat met name voor wie angst heeft voor de tandarts van belang is.” Natuurlijk kan er vanuit huis ook veel: “Zelfzorg is belangrijk. Blijf poetsen en beperk je eetmomenten. En bezoek dus zowel de mondhygiënist als de tandarts.”
Collega’s en patiënten
Demouge kijkt vaak naar wat er beter kan. Dat is tweeledig: het ‘mondwerk’ en de persoonlijke benadering van wie er in de stoel ligt. “In dat laatste telt alles mee,” aldus Demouge, “van voorverdoven tot op tijd zijn om iemand in de wachtkamer op te halen.”
Volgens hem is er één aspect dat nogal eens wordt onderschat: een goede uitleg. “Je moet als tandarts, mondhygiënist of preventieassistent bereid zijn om meerdere keren per dag precies dezelfde uitleg te geven – en steeds weer met geduld.” Concreet benoemt hij: “vertel waarom het echt belangrijk is om die röntgenopname te maken, ook als je dat in dezelfde week al 100 keer hebt gezegd. Voorlichten hoort bij vertrouwen.”
Dat de praktijk het goed doet, is te lezen in de recensies die de praktijk ontvangt. Daar blijft het niet bij: Demouge ziet een groot stuk waardering terug in de tekeningen die hij van kinderen krijgt. “En ooit kreeg ik iets bijzonders van een meisje,” vertelt hij. “Ze had een gat in een stuk papier geknipt en presenteerde dit aan mij als ‘tunnel’. Een origineel cadeau.” Zijn inzet terugzien in de vorm van ironie doet hem ook goed: “Ooit hielp ik een meneer Rook te stoppen met roken.”
Er is echter iets dat voor Demouge echt tekenend is voor een goede mondzorgpraktijk. “Je collega’s moeten zich durven in te schrijven, samen met hun hele familie,” vertelt hij. Hij verwijst met name naar de tandartsassistenten die bij elke behandeling meekijken met de tandarts. “Als zij vinden dat wat je doet er goed uitziet, komen ze ook naar de praktijk.”
Woon je in Waddinxveen of omgeving?
Tandartspraktijk de Boemerang, lieve tandarts uit Waddinxveen, heeft nog ruimte voor nieuwe patiënten. Je kunt je aanmelden via deze pagina of rechtstreeks via tandartsdeboemerang.nl.