beeldbellen tandartsBegeleiding bij angstNieuwstandarts online

Op 29 mei 2017 zette Jan Henk Nawijn (links) zijn handtekening onder de oprichtingsakte van De Lieve Tandarts. De missie? Zoveel mogelijk mensen (weer) naar de tandarts. Logische eerste stap was: vind alle lieve tandartspraktijken in heel Nederland. Er hoefde geen Lieve Tandarts te worden uitgevonden: veel tandartsen waren al lief. “Lief als een zorgzame ouder,” kenmerkt Jan Henk het treffend. “Met aandacht voor wat iemand nodig heeft – en soms ook een beetje aanmoediging.”

De Lieve Tandarts – tussenstand 2019

Na twee jaar hadden 85 praktijken het keurmerk toegekend gekregen. Via bemiddeling van platform De Lieve Tandarts meldden zo’n 3.600 mensen zich bij een lieve tandarts- of mondzorgpraktijk. Anderen vonden rechtstreeks hun weg bij een aangesloten tandarts- of mondzorgpraktijk via onze website, de Google Ads of door het logo van De Lieve Tandarts te zien staan en zich direct bij een praktijk aan te melden.

Ongeveer een kwart van de patiënten voor wie wij bemiddelden was angstig. Ruim een derde was al langer dan 5 jaar niet meer naar een tandarts of mondhygiënist geweest. Het is dus heel goed nieuws dat zij opnieuw de weg naar de tandarts wisten te vinden. We startten met de Facebookgroep Drempels voor de Tandarts. Hiermee hebben we tientallen mensen weten te helpen, vaak dankzij support van mondzorgprofessionals in de groep.

In 2019 startten we ook met onze opleidingen. De eerste was gericht op tandartsassistenten. Zij kregen van Ilse Vaessen op locatie een training in het omgaan met angstige patiënten.

2020: doorzetten in coronatijd

De praktijken moesten enkele weken noodgedwongen sluiten. Ook voor De Lieve Tandarts was de toekomst onduidelijk. Alleen voor spoedgevallen was er plek. Sommige tandartspraktijken hadden grote moeite de praktijkvoering financieel en praktisch rond te krijgen te krijgen in de periode voorjaar 2020-voorjaar ’22.

Die tegenslag kwam ook voort uit het grote afmeldpercentage. Elke ochtend meldde zich ca. 10-15% van de geplande patiënten af, soms vanwege angst, soms met corona als excuus. Angstige patiënten kwamen soms een nieuwe drempel tegen.

 

Gewoon veilig naar de tandarts

Gelukkig berustte de tijdelijke sluiting van tandartsen op een misverstand: het besmettingsgevaar in tandartspraktijken is vrijwel uitgesloten. Dit komt onder meer door de hygiënisch-medisch verantwoorde manier van werken. Veilig naar de tandarts gaan blijkt dus zelfs in een pandemie mogelijk.

Zorgscore

Tijdens de pandemie is het idee ontstaan voor Zorgscore. Eén site voor alle zorgaanbieders in Nederland. Eigenlijk een Zorgzoekmachine met meer dan 60.000 praktijken en instellingen, met alle reviewscores in één overzicht. De site is nu een halfjaar klaar, inmiddels komen er vele duizenden bezoekers. Voor zorgaanbieders bestaat de mogelijkheid zich voor € 25,-  te onderscheiden met een toppositie, een widget en een opvallende pagina met eigen tekst (SEO) en foto. Goed voor de vindbaarheid. Niet alleen voor tandarts- en fysiotherapiepraktijken, klinieken en kraamzorginstellingen, maar ook voor dierenartsenpraktijken en 75 andere zorgtypes. Zorgaanbieder? Lees hier meer.

2021: nog meer oog voor de mens

Om nog meer mensen te helpen, breidden we uit. Naar meer tandartspraktijken, zodat je op meer plaatsen zekerheid hebt dat je bij een Lieve Tandarts terechtkomt. Maar ook qua informatievoorziening en voorlichting. Preventie blijft namelijk het toverwoord in de mondzorg, samen met controle.

Wat dat inhoudt?

  • Controle: je bent geen machteloos maar machtig mens in de stoel!
    Doe je hand omhoog en de tandarts stopt, vraag om informatie of afleiding, krijg ondersteuning als je niet weet hoe het financiële plaatje eruitziet, en wen eraan dat een tandarts echt de tijd en moeite neemt om je zo goed mogelijk te helpen.En: je hebt echt meer in de hand dan je denkt. Slecht gebit geërfd? Bang dat je na jaren niet meer te redden bent? Zet de stap naar een lieve tandarts om de hulp te krijgen die je verdient. Het levert je een stralende lach op! En dat ligt dichter binnen handbereik dan je denkt.
  • Preventie: voorkomen blijft beter dan genezen!
    Hoe meer je weet, hoe beter je voor je gebit kunt zorgen. Dat begint thuis! Elke kleine handeling (zoals een keertje vaker flossen) is er één. En als je meer weet over eetmomenten, mondgezondheid en verzorging, dan behoud je veel langer je gebit.

 

De mens achter de tandarts

Meer te weten komen over goede mondgezondheid is belangrijk. Daarnaast besteedden we veel aandacht aan de lieve tandartsen. Wat motiveert hen? Wie is de mens achter de tandarts?

In een doorlopende reeks interviews brengen we in kaart wie er bij de tandartsstoel staat. Naast tandartsen interviewden we ook assistenten, baliemedewerkers, praktijkeigenaren en andere professionals. Hoe meer je weet, hoe groter je vertrouwen als je naar de tandarts of mondhygiënist gaat.

 

Alles voor de missie: meer mensen laten stralen

Onze website werd vernieuwd, we bieden nu ook de DAS-test aan waarmee je in luttele minuten je angst in kaart kunt brengen. Vaak valt de uitkomst erg mee. Het is opvallend dat er elke dag drie tot 5 testen gedaan worden. Handig ook voor tandartspraktijken die dit willen weten, je kunt desgewenst via onze site de test anoniem laten invullen. Patiënten met angstgevoelens maken zonder hun naam erbij de test bij op onze site, je kunt de uitslag erna naar het e-mailadres van je praktijk laten sturen.

Op alle fronten proberen wij de tandartsen en andere mondzorgprofessionals van nu in de schijnwerpers te zetten. Want vol vertrouwen naar de tandarts durven gaan: daar begint die lach mee!

2022: 5 jaar De Lieve Tandarts

In mei 2022 staat de teller op ruim 9.700 patiënten die we via onze bemiddeling (e-mail, telefoon) hebben mogen helpen aan een nieuwe lieve tandarts.
Een onbekend aantal patiënten heeft zich rechtstreeks aangemeld bij de lieve tandartspraktijken door onze advertenties via Google Ads en andere media. Op basis van onze gegevens en de cijfers uit Google Ads hebben zich ongeveer 15.000 patiënten aangemeld bij een tandarts met ons keurmerk. We weten natuurlijk niet hoeveel dat er waren die niet online gemeten zijn.
Het aantal vestigingen van lieve tandartspraktijken schommelt sinds corona rond de 100. We merken dat er sinds dit voorjaar weer meer animo is bij praktijken om zich bij ons aan te melden.

2016

Een eerste idee… wat als iedereen naar een echt lieve tandarts kon gaan? Pitch voor Behavioural Design Academy
. . .
. . .

2018

In een pilot deden we onderzoek naar angst voor de tandarts. Daarbij hielpen we mensen die al jaren
niet waren geweest opnieuw naar de praktijk: dankzij een lieve tandarts lukte het hen!

2019

Met 85 praktijken waren er nu al veel lieve tandartsen in Nederland te vinden.

2020

Doorbijten tijdens de pandemie. Praktijken mogen open vanwege bewezen laag risico op virusoverdracht. Start bouw Zorgscore

2021

Meer oog voor de mens achter de tandarts – en de mens achter de mond (in de behandelstoel).

2022

Extra (digitale) steun om samen over de drempel heen te stappen.

2022: digitale ondersteuning en persoonlijk kennismaken met De Lieve Tandarts

Binnenkort start De Lieve Tandarts met een pilot om online dienstverlening landelijk en lokaal te testen. Het doel is tweeledig.

  1. De drempel verlagen voor mensen die het moeilijk vinden om naar de tandarts te gaan.
  2. Vooraf digitaal kennis kunnen maken met je (nieuwe) tandarts en andere medewerkers in de praktijk.

 

Drempelverlagend: digitale ondersteuning met beeldbellen

Je maakt gratis online kennis met een coach die je alvast meer kan vertellen over de praktijk waar je je voor aan wilt melden, maar wat je nog een grote stap vindt. Eventueel kun je kiezen voor online psychologische hulp als dat nodig is (betaald).

 

Digitaal kennismaken met je lieve tandarts

Dit gedeelte van de pilot testen we eerst met twee tandartsen die gaan starten op nieuwe locaties. Wie zich eventueel wil inschrijven kan alvast kosteloos en vrijblijvend kennismaken in de avonduren.

Alvast meer weten over deze nieuwe mogelijkheden? Kijk dan hier.

Waarde

Voor mondzorg- en tandartsenpraktijken: de waarde van je praktijk hangt af van de waardering. Uiteraard is dat een omzettechnisch verhaal met veel getallen. Maar er wordt vaak vergeten dat de waarde ook gevormd door de waardering door je cliënten. Dit hangt samen met de reviews die je krijgt, maar ook met hoe patiënten contact met jou en je medewerkers ervaren zonder dat ze hierover iets opschrijven. Hoe ziet je praktijk eruit? Klinisch? Als een huiskamer? Hoe ruikt het in je praktijk? Hoe ziet je website eruit? Stoffig, ouderwets en lelijk? Uitnodigend en van deze tijd? Hoe presenteren je medewerkers zich aan de telefoon? Hoe gaan ze om met angstige patiënten? Je (intrinsieke) waardes bepalen vooral het werkplezier. En dus ook of mensen graag bij je komen werken. Neem contact met ons op als je meer wilt weten over onze mogelijkheden om je beter te presenteren en over onze opleidingsmogelijkheden.