Van wensessies tot extra tijd en aandacht: bij lieve tandartspraktijk De Witte in Ermelo staat voorop dat je vertrouwen hebt in de zorg die je krijgt. “Ik wil graag precies weten wat iemand spannend vindt,” vertelt praktijkeigenaresse en tandarts Farinaz Atefeh. “Alleen dan kan ik er alles aan doen om iemand zich veilig te laten voelen.”
“1 op de 3 vindt het spannend om naar de tandarts te gaan”
“Stom hè?” hoort Farinaz vaak in de behandelkamer. “Ik heb tatoeages,” vertelt een patiënt dan, “maar de tandarts vind ik pas écht spannend.”
Het is een voorbeeld van hoe algemeen verspreid dit gevoel is. “De generatie van de schooltandarts is vaak getraumatiseerd,” vertelt Farinaz. “Anderen vinden naar de tandarts gaan om andere redenen spannend. Ze denken dat ze hierin alleen staan, maar minimaal 1 op de 3 mensen ervaart dit zo. Het is echt heel normaal.”
Alle spanning bij de tandarts wegnemen
Er zijn weinig mensen die fluitend in de tandartsstoel springen, is de ervaring van Farinaz. Althans, tot ze zich écht veilig voelen. En dan willen ze ook het liefst bij hun vertrouwde tandarts blijven.
“Er was een jongetje dat het echt niet durfde,” vertelt Farinaz. “Het heeft ruim drie jaar gekost voor hij in de stoel durfde. Toen ik verhuisde naar Ermelo, kreeg ik van de moeder een uitgebreide brief met foto, met de vraag of ik nog wist wie hij was en of ze alsjeblieft bij mij langs mochten komen.
Inmiddels krijgt de praktijkeigenaresse standaard een knuffel en een lach van haar trouwe patiënt, die twee keer per jaar met zijn moeder het halve land afreist om op controle te komen. “Er waren wel meer brieven,” vertelt Farinaz, “maar deze is me echt bijgebleven.”
Vertrouwensrelatie als basis
Hoe Farinaz en haar team mensen geruststelt? Daar heeft ze steeds andere manieren voor, afhankelijk van wie ze voor zich heeft. “Je moet mensen echt willen begrijpen,” vertelt de praktijkhoudster. “Pas dan kun je ze goed helpen. Iemand die zich echt gehoord voelt, ervaart al veel meer vertrouwen.”
Vervolgens zet ze dit vertrouwen door in de behandeling. “Na de kennismaking, wensessies en EMDR-toepassingen bijvoorbeeld wanneer iemand veel spanning ervaart, blijven we alert op hoe iemand erbij zit. Je volgt altijd je patiënt.”
Soms is het dan nodig dat iemand weer even ziet wie er is. “Als de spanning oploopt, gaan mijn mondkapje en vergrootbril af. Ik richt me dan op degene in de stoel. We pauzeren zo nodig en nemen de tijd. We doen alleen wat helpt. Het blijft een vertrouwensrelatie.”
Samenwerken met patiënten en collega’s
En dat vertrouwen wint Farinaz ook door te benoemen wat haar opvalt. “Zeker als iemand het spannend vindt, zie ik hoe knap het is dat ze al zoveel stappen hebben genomen. De eerste is de telefoon pakken, de tweede een afspraak maken. Eenmaal in de praktijk hebben ze dus al drie stappen gehad. Dat vind ik een compliment waard!”
De praktijkhoudster neemt al haar ervaringen elke dag mee, maar is daarnaast gemotiveerd om een stap extra te zetten. “Soms vraag ik collega’s naar wie ik opkijk om een keer ‘in de keuken’ te komen kijken,” vertelt ze. “Je kunt niet altijd de beste zijn, en de besten leren ook weer van elkaar. Ik vind het belangrijk om tips en feedback uit te wisselen. Stel je kwetsbaar op, durf om hulp te vragen. Ik leer graag van mijn collega’s.”
Woon je in Ermelo of omgeving?
Voor een lieve tandarts in Ermelo kun je terecht bij Tandartsenpraktijk De Witte. Deze praktijk heeft momenteel ruimte voor nieuwe patiënten. Kijk op onze website of op tandartsenpraktijkdewitte.nl.