Last van diabetes?

Diabetes en de mond: deze twee hebben wederzijds invloed op elkaar. Mensen met diabetes hebben vaker problemen met hun tanden en tandvlees. Dat kan komen door te veel suiker in het bloed. De andere kant op blijft de hoeveelheid bloedsuiker juist minder stabiel bij problemen in de mond.

mondscanner nu bij Stok Tandartsen

Je lijdt aan suikerziekte en hebt last van:

• Bloedend tandvlees
  • Rood of gezwollen tandvlees.
  • Pijn in je mond.
  • Gaatjes
  • Gevoelige of pijnlijke tanden bij het eten of drinken van iets warms, zuurs of kouds.
  • Losstaande tanden of kiezen
  • Wondjes, vlekken of zweertjes in de mond.
  • Een droge mond.
  • Veranderde smaak.
  • Een slechte adem of een vieze smaak in de mond.
  • Een slecht passend kunstgebit.

De meest voorkomende oorzaken van mondgezondheidsproblemen bij diabetes

Als je diabetes hebt, loop je meer risico op infecties door een te hoge bloedsuikerspiegel, dus ook het tandvlees en kaakbot ontsteken sneller. Mogelijke gevolgen hiervan zijn:
• tandvleesontstekingen (gingivitis)
• tandvleesontstekingen met verlies van kaakbot
(parodontitis)
• schimmelinfecties
• droge mond
• gaatjes

Zorg dat je bloedsuikerspiegel niet te hoog is, daarmee voorkom je veel problemen met je mondgezondheid.

Ook een lieve tandarts? Meld je nu aan

Ook als je bloedsuikerwaarden niet goed zijn kun je een behandeling aan je gebit of tandvlees ondergaan. Vertel altijd dat je diabetes hebt.

Behandelingen bij mondproblemen en diabetes

Het verband tussen tandvleesaandoeningen en diabetes is wederkerig. Als je diabetes hebt loop je niet alleen meer risico op het krijgen van ernstige tandvleesaandoeningen, maar ernstige tandvleesaandoeningen kunnen ook gevolgen hebben voor het beheersen van je bloedsuikerspiegel en juist bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes.
Je loopt mogelijk meer risico  op het krijgen van mondproblemen zoals gingivitis (een beginstadium van tandvleesaandoeningen) en parodontitis (ernstige tandvleesaandoeningen). Het is dus van het grootste belang dat je hierover in overleg bent en blijft met je tandarts en mondhygiënist. Soms kan het bijvoorbeeld nodig zijn om vaker dan 1 keer per half jaar je gebit te laten reinigen en een tandvleescontrole te laten verrichten als je suikerziekte hebt.

Voorkomen van problemen in je mond bij diabetes

• Zorg voor een goede bloedsuikerspiegel;
  • Zorg voor een goede mondhygiëne;
  • Poets tweemaal per dag je tanden twee minuten met (fluoride)tandpasta;
  • Gebruik bij het poetsen een zachte tandenborstel en geef niet teveel druk met electrisch poetsen;
  • Reinig daarnaast de ruimten tussen je tanden en kiezen met ragers, flossdraad of tandenstokers;
  • Beperk je aantal eet- en drinkmomenten tot zeven per dag;
  • Stop met roken;
  • Bezoek je tandarts of mondhygiënist tweemaal per jaar en vertel dat je diabetes hebt.