Last van gevoelige tandhalzen?

Vaak zijn blootliggende tandhalzen het probleem bij gevoelige tanden en tandhalzen. Als het tandvlees zich terugtrekt, ook al is het minimaal, komt de tandhals bloot te liggen, hier zit namelijk geen glazuur. Daardoor kan de tand of kies erg gevoelig zijn voor invloeden zoals warm, koud, zoet en zuur.

Je voelt pijn bij het eten of drinken van iets warms, kouds, zoets of zuurs.

De meest voorkomende oorzaken voor pijn bij zoet

Gevoelige tandhalzen: dit kan een eerste teken zijn van een gaatje of blootliggend tandbeen.

Andere oorzaken kunnen een aandoening aan je tandvlees zijn of een beschadiging aan een tand of kies. Maar het kan ook simpelweg veroorzaakt worden doordat je niet goed poetst. Veel mensen poetsen te hard of te lang of geven teveel druk met hun tandenborstel.

Als de gevoeligheid van je tandhalzen aanhoudt is het verstandig af te spreken met de mondhygiënist of de tandarts. Er kan sprake zijn van blootliggend tandbeen of een beschadiging of gaatje in je tand of kies. Afhankelijk van de diagnose wordt de behandeling bepaald.

Behandeling bij aanhoudende gevoeligheid van je tandhalzen

Vraag de tandarts om advies als het te lang duurt
Afhankelijk van de diagnose wordt een behandeling gestart door de mondhygiënist of parodontoloog (bij tandvleesproblemen) of door de tandarts bij blootliggend tandbeen of een beschadiging of gaatje in je tand of kies.

Behandelingen bij tand- en kiespijn

Er wordt altijd gestart met een onderzoekje naar de oorzaak van de gevoeligheid. Er zal gevraagd worden naar de symptomen en vaak wordt er een  röntgenfoto van het gebit gemaakt.

Behandeling bij een gaatje in je tand of kies

Als er een gaatje in een tand of kies wordt aangetroffen dan moet dat weggehaald worden en zal er een vulling worden geplaatst. De behandeling duurt in het algemeen niet langer dan een halfuur. Je kunt ervoor kiezen om een verdoving te nemen, daarin zal de tandarts je ook advies geven. Soms is dat niet nodig, maar als je bang bent voor pijn is het wel aan te raden. Als je niet verdoofd bent kan je erna al snel weer iets eten. Na verdoving kan je beter een uur of 2 wachten met eten, omdat je anders zonder het te voelen hard op je tong of wang kunt bijten.

Behandeling bij een lekke vulling

De oude vulling moet verwijderd worden en er wordt een nieuwe vulling geplaatst. Zie verder de behandeling bij cariës (gaatjes) hierboven.

Behandeling van gevoelig tandvlees

Het is belangrijk dat je niet met ontstoken, geïrriteerd, pijnlijk of terugtrekkend tandvlees blijft rondlopen. Wanneer de oorzaak niet wordt aangepakt, kan een irritatie van je tandvlees leiden tot tandvleesontsteking of parodontitis.

Parodontitis ontstaat als gevolg van een ontsteking in de ruimte tussen je tanden en tandvlees (pocket). In deze pockets hoopt zich extra tandplak op waardoor de tandvleesontsteking kan verergeren. Een gevolg is dat het onderliggende kaakbot verdwijnt. Bloedend tandvlees of pijnlijk tandvlees is het eerste teken dat er iets mis is.

Het drink- en voedingspatroon van veel mensen in de westerse wereld leidt tot bacterievorming in de mond. Daar kun je zelf wat tegen doen door goed te poetsen en niet te vaak iets te eten of drinken (maximaal 7 keer per dag).

Je kunt met poetsen, rageren, flossen en stokeren echter niet alles oplossen. Ga daarom ook regelmatig voor controle, advies en behandeling langs de mondhygiënist en laat je gebit ook 1-2 keer per jaar goed controleren door de tandarts.