Minister Ernst Kuipers toont zijn belangstelling voor #Telemondzorg in de berichtenreeks #digitaaldichtbij.
Het eerste bericht op LinkedIn verscheen vorige week. Daarin kwamen de coaching van Ilse Vaessen en De Lieve Tandarts naar voren.
‘In de serie #DigitaalDichtbij laten we mooie voorbeelden zien van digitale zorg en welke mogelijkheden dit voor patiënten en hun zorgverleners met zich meebrengt. In deze #DigitaalDichtbij: Ilse Vaessen van Beginnen met Overwinnen én De Lieve Tandarts. Ilse begon ruim 10 jaar geleden als tandartsassistent. Zo kwam ze erachter dat sommige van haar patiënten bang waren voor de tandarts. Ze verdiepte zich in tandartsangst en inmiddels helpt ze deze mensen in haar eigen praktijk met online coaching. Mensen kunnen zo op veilige afstand in een vertrouwde omgeving met Ilse praten. Dat helpt met het wegnemen van drempels, zeker omdat er een taboe heerst op tandartsangst. En het werkt: al haar cliënten hebben hun weg naar de tandarts weer gevonden. Meer over Ilses werk lees je hieronder ⤵️ Volgende week in #DigitaalDichtbij vertelt een patiënt van Ilse hoe deze online coaching haar is bevallen!’
Het artikel gaat verder als volgt:
Ilse begon ruim 10 jaar geleden als tandartsassistent en ontdekte daar dat oprechte interesse in je patiënt veel kan veranderen. Zo kwam ze er achter dat sommige van haar patiënten bang waren voor de tandarts. Ze verdiepte zich daarin en probeerde deze patiënten zo goed mogelijk te helpen. Zo kwam ze terecht bij Ad de Jongh (o.a. hoofdopleider van de opleiding tot tandarts‐angstbegeleiding), die haar alle ins en outs hierover leerde. Dat beviel zo goed dat Ilse haar eigen praktijk begon om mensen met tandartsangst te helpen. Ook gaf ze haar kennis door aan andere professionals door hen op te leiden op het gebied van tandartsangst.
Eind 2019 kwam Ilse in aanraking met De Lieve Tandarts, een initiatief van Jan Henk Nawijn ✔, dat mensen wil helpen de stap naar de tandarts weer te zetten door drempels voor hen weg te nemen. Jan Henk vroeg Ilse of ze wilde helpen om een pilot ‘Telemondzorgconsult’ op te zetten. Dit houdt in dat mensen die wegblijven bij de tandarts via beeldbellen gratis begeleiding krijgen om daar iets aan te doen. Sinds oktober vorig jaar geeft Ilse deze digitale consulten.
Ilse helpt mensen uit heel Nederland met haar telemondzorgconsulten. Mensen kunnen zo op veilige afstand in een vertrouwde omgeving met Ilse praten. Dat helpt met het wegnemen van drempels, zeker omdat er een taboe heerst op tandartsangst. Ilse helpt mensen om hier rustig en rationeel over te praten door te onderstrepen dat het niet gek is om angst voor de tandarts te hebben. Vervolgens probeert ze erachter te komen waar haar cliënten hulp bij nodig hebben: willen ze een luisterend oor, hebben ze behoefte aan wat coaching of hebben ze hulp nodig bij het zoeken van een tandarts die bij hen past? Bij dat laatste doet Ilse flink wat research: welke tandarts zit bij haar cliënt in de buurt, is deze tandarts bereid om een extra stap te maken door iemand met angst te helpen en past deze tandarts wel echt bij haar cliënt? Daarbij komt het grote netwerk van De Lieve Tandarts goed van pas.
Het was even wennen voor Ilse om dit soort gesprekken digitaal te doen, maar inmiddels krijgt ze zoveel mooie, hartverwarmende reacties dat ze het niet meer anders zou willen doen. Al haar cliënten hebben inmiddels hun weg naar de tandarts weer gevonden. En als ze het moeilijk hebben of even willen laten weten hoe een tandartsafspraak gegaan is, sturen ze een appje naar Ilse. Zo staat Ilse op een laagdrempelige manier altijd klaar om te helpen. Of zoals een van haar cliënten dat heel mooi zegt: om hun persoonlijke, online cheerleader te zijn.
Ilse is dus erg tevreden met deze vorm van digitale zorg, maar wat vindt haar patiënt er nou van? Dat lees je volgende week in #DigitaalDichtbij!
De tweede posting van 18 mei 2023 was geheel gewijd aan een van de patiënten die Ilse heeft weten te helpen.
In de serie #DigitaalDichtbij laten we mooie voorbeelden zien van digitale zorg en welke mogelijkheden dit voor patiënten en hun zorgverleners met zich meebrengt. Vorige week las je het verhaal van Ilse Vaessen (Beginnen met Overwinnen/De Lieve Tandarts) over de telemondzorgconsults. Vandaag vertelt Ilses patiënt hoe zij deze zorg ervaart: Aniek Meems.
‘Aniek heeft geen goede ervaring met tandartsen en was daarom al 10 jaar niet naar de tandarts geweest. Een paar keer liet ze haar telefoonnummer achter voor contact met een tandartspraktijk, maar durfde ze als ze teruggebeld werd niet op te nemen omdat het dan te dichtbij kwam. Het werd een proces van hulp zoeken en dan toch weer afstoten. Toen ze eenmaal besloot dat ze écht hulp moest gaan zoeken voor haar tandartsangst, kwam ze de pilot ‘Telemondzorgconsulten’ tegen op de website van De Lieve Tandarts. Met deze pilot zorgt De Lieve Tandarts ervoor dat mensen met tandartsangst gratis begeleiding krijgen bij het terugvinden van hun weg naar de tandarts. Aniek maakte een afspraak om te videobellen en als het dan toch niet zou bevallen, kon ze er gewoon mee stoppen. Dat was het handige van een digitale afspraak: het is laagdrempelig en kan gewoon in je eigen vertrouwde omgeving. Daarmee voelde een online consult voor Aniek een stuk veiliger dan een fysieke afspraak.
Haar eerste gesprek met Ilse werd erg emotioneel. Al die tijd had Aniek tegen zichzelf gezegd (en van anderen gehoord) dat de tandarts niet zoveel voorstelde en dat haar angst dus nergens op sloeg. Ilse nam Anieks angst wel heel serieus. Zo zei Ilse nooit: ‘ga nou maar gewoon, zet je over de angst heen.’ Ilse ging echt naast Aniek staan en had alle geduld voor haar. Zoveel geduld zelfs dat Aniek op een gegeven moment zelf dacht: laten we maar snel een afspraak maken, we hebben er genoeg over gepraat.
Bij het maken van een eerste afspraak had Aniek hulp nodig van Ilse. Aniek zag het niet zitten om een vreemde tandarts haar hele verhaal te vertellen, dus deed Ilse dat voor haar. Toen de afspraak daarmee concreet werd, merkte Aniek dat ze allerlei uitwegen ging zoeken om toch niet te gaan. Uiteindelijk kwam het dankzij Ilse’s steun wél tot een eerste afspraak.
Die eerste afspraak verraste Aniek in positieve zin. Haar tandarts was lief en geduldig, iets wat ze nog nooit had meegemaakt. Bij elke stap legde haar tandarts uit wat ze ging doen en Aniek mocht elk moment aangeven dat het haar teveel werd. Inmiddels is Aniek al vier keer langs is geweest bij de tandarts. En iedere keer weer houdt ze Ilse via de app op de hoogte van hoe het gegaan is.
Het is fijn om te weten dat haar persoonlijke, online cheerleader (zoals Aniek Ilse noemt) altijd voor haar klaar staat en maar één appje van haar verwijderd is. Dankzij Ilse heeft Aniek er vertrouwen in dat het zo goed blijft gaan. Al is het alleen maar voor haar dochtertje Hannah, voor wie ze dit hele proces is aangegaan zodat ze een goed voorbeeld voor haar kan zijn als ze later groot is en ook naar de tandarts moet.’
Meer weten over onze hulp bij tandartsangst? Kijk hier.
Alles over Telemondzorg vind je op telemondzorg.nl en op de site De Lieve Tandarts