Bij de Tandarts en Mondhygiënist Zaanstad zegt de naam het al: hier moet je zijn voor een gezond gebit. Met het keurmerk van De Lieve Tandarts onderscheidt de praktijk zich nog verder: hier kan iedereen van Zaandamtot Oostzaan en daarbuiten terecht voor een goede én vriendelijke behandeilng.
Een vertrouwd, vast team
In de moderne praktijk voelt iedereen zich gelijk op zijn gemak: van kinderen tot volwassenen. “We houden alles zo laagdrempelig mogelijk,” vertelt Sandra van der Stroom. Als praktijkmanager begroet zij wie er binnenkomt en ondersteunt ze vanuit haar eerdere beroep als tandartsassistente ook regelmatig de tandarts en mondhygiënist.
“Mensen vertrouwen ons omdat ze ons kennen,” gaat ze verder. “Daarnaast helpen we iedereen. Je bent ook welkom als je angstig bent, of als je financieel bang bent dat je het niet gaat redden. Samen bedenken we altijd een oplossing.”
Extra hulp als standaard
De praktijk zet zich pro-actief in voor iedereen. “Zo zagen we gisteren in de computer dat een patiënt naar het ziekenhuis was geweest voor een specialistische behandeling aan zijn gebit,” vertelt Sandra. “We belden deze meneer op om te vragen of we een opvolging konden geven als hij zijn vervolgafspraak had.”
Het zijn zulke acties die maken dat de Zaanse praktijk vaak verrast en verwachtingen overtreft. “Wij zien dit als normaal,” zegt Sandra, “maar we merken dat mensen er zo van staan te kijken. Deze meneer was ons bijvoorbeeld erg dankbaar – hij bleef het maar zeggen. Ik vind het fijn dat we mensen het gevoel kunnen geven dat we ze echt zien en serieus nemen.”
Vol vertrouwen vaker naar de tandarts
De grootste uitdaging ziet De mondhygiënist en tandarts in Zaandam als ‘mensen regelmatig langs laten komen’. “Er speelt bij mensen echt nog vaak angst,” licht Sandra toe. “Als je bij ons komt, hoef je echt niet meteen in de stoel te zitten. We kunnen ook eerst in gesprek gaan en kijken naar wat je nodig hebt en waar je je goed bij voelt. En als je eenmaal regelmatig langskomt, is er ook eigenlijk zelden een tandheelkundige behandeling nodig.”
Nieuwe technieken dragen daarnaast nog verder bij aan het vertrouwen en aan het verminderen van angst. “We hebben onder meer een mondscanner zodat happen niet meer hoeft,” vertelt Sandra. “En tijdens de behandeling nemen we de tijd. We zorgen voor vertrouwde gezichten naast de stoel, en we koppelen altijd terug wat er goed gaat.
Het helpt daarbij dat de sfeer in het team goed is. “We hebben weinig wisselingen, iedereen is gelijk en we praten veel met elkaar. Dit is ons tweede gezin.”
Jong geleerd, levenslang plezier
“Wij vragen altijd meteen de kinderen mee te nemen, ook in de wagen,” vertelt Sandra. “Van baby’s tot peuters, en ook bij de mondhygiënist. Laat ze wennen en mocht het even niet gaan: wij hebben speelgoed en letten met plezier even op als je een wat lastigere behandeling gepland hebt, of privé met de tandarts wilt spreken. Zo proberen we het voor iedereen zo fijn en goed mogelijk te maken.”
Dit geeft een vertouwensbasis waar een volgende generatie volop plezier zal hebben: de tandartspraktijk wordt een fijne plek waar je lachend in én uit kunt lopen. Alhoewel kinderen misschien wel langer willen blijven: “We hebben vrolijke kleuren gebruikt voor de inrichting, net als een troonstoel waarin de kinderen graag zitten.” Ze kunnen dan in elk geval alvast uitkijken naar hun volgende afspraak.
Woon je in Zaanstad of omgeving?
Voor een lieve tandarts in Zaanstad of Zaandam kun je onder meer terecht bij De tandarts en mondhygiënist Zaanstad. Deze praktijk heeft momenteel ruimte voor nieuwe patiënten.
Vrijblijvend kennismaken kan door aanmelding via delievetandarts.nl of rechtstreeks via de-mondhygienist.com.