Bang voor de tandarts als je zelf in de mondzorg werkt? Ja, zegt Maaike van Schaik, eigenaresse van Tandarts Jordaan. Bij Tandarts Jordaan begrijpen ze als geen ander hoe belangrijk het is om met een goed gevoel naar de tandarts te gaan. “Vaak wordt er alleen gekeken naar hoe kundig de tandarts is,” licht ze toe. “Niet of je bang of juist met een goed gevoel naar huis gaat. Bij Tandarts Jordaan vinden we het belangrijk dat iemand goed geholpen wordt, dat betekent ook dat mensen het fijn vinden naar de tandarts te gaan.”
‘Wij zitten er voor jou’
Bij de organisatie van een tandartsenpraktijk zijn er meer dingen belangrijk dan alleen de tandartsbehandeling, vindt Maaike. “Natuurlijk moet een tandarts in de eerste plaats supergoed zijn. Maar het is minstens zo belangrijk dat je je fijn voelt – dat er naar je wordt geluisterd.” Met De Lieve Tandarts is dat een focusverschuiving die dat naar haar idee ook laat zien.
In haar tandartspraktijk heeft Maaike wordt hier iedere dag aandacht aan besteed. Van een wachtkamer met fijne sfeer tot het plezier dat de teamleden onderling op de werkvloer ervaren en uitstralen: alles moet kloppen. “Bij de receptie in de wachtruimte bij tandarts Jordaan zitten vaste collega’s om mensen te woord te staan en ook echt te begroeten en helpen, telefonie wordt zoveel mogelijk vanuit het kantoor beantwoord,” vertelt Maaike. “Op die manier zit de receptioniste er echt voor jou, om je welkom te heten, gerust te stellen en eventuele vragen te beantwoorden.”
‘We maken er elke dag iets moois van’
Het basisgevoel van de praktijk is vrolijk en licht, geeft Maaike aan. “We maken er elke dag iets leuks en moois van. We zijn blij als iets lukt en we mensen kunnen helpen. Dat uit zich bijvoorbeeld in veel high-fives: yes, gelukt!”
Een andere basishouding die ze belangrijk vindt is die van ouders en kinderen. “We helpen ze graag met een goede routine. Als je je basishouding ten opzichte van mondgezondheid verandert, leg je een goed fundament voor de rest van je leven.”
Hierin blijven alle stappen nadrukkelijk behapbaar. “Je hoeft niet in één keer alles goed te doen. Van 1 naar 2 keer poetsen per dag gaan is al winst. Vroeger hoorde je misschien ‘lukt dat nog steeds niet altijd?” Maar wij juichen al mee als het één keer lukt. Dat toont motivatie, en ook begrip voor hoe belangrijk het is. Veranderen doe je geleidelijk.”
Nabellen en motivational interviewing
Een groot compliment vindt Maaike het wanneer angstige mensen zich alsnog op hun gemak voelen. “We bellen regelmatig een dag later op als iemand een behandeling heeft gehad,” vertelt ze. “Dit biedt ruimte om vragen te stellen. Bovendien is alles dan wat gezakt en horen we terug hoe iemand ons heeft ervaren.” Ze ziet een luisterend oor niet voor niets als nog belangrijker dan de behandeling zelf.
Ze merkt door de veranderde aanpak dat de volgende generatie blijer bij de tandarts zit. “Met onder meer motivational interviewing en extra zorg voor kinderen raken zij op een andere manier bekend met de tandarts.” De praktijk was een van de eerste ‘Gewoon Gaaf’-praktijken, waarbij kinderen veel preventief aan de slag gaan met de mond. Spelenderwijs leren ze hun gebit blijvend gezond te houden.
Samen met de huiselijke sfeer die zowel medewerkers als patiënten ervaren is tandarts Jordaan in alle opzichten de lieve tandartspraktijk met zorg voor iedereen. “We willen dat je hier met plezier naartoe komt.”
Kippenvel
Van mensen die in slaap vallen in de stoel – “zo relaxed zijn ze!” – tot lieve complimenten en dankwoorden. Maaike geeft toe: “Van sommige reacties krijgen we gewoon kippenvel.” Ze leest dan ook regelmatig de beoordelingen die worden achtergelaten, en hoort altijd graag terug hoe mensen hun bezoek vinden. “Het is onderdeel van de behandeling. Net als dat ik er trots op ben dat mensen jarenlang bij ons terugkomen en anderen naar ons doorverwijzen. Als je mensen zo kunt helpen, dan weet je waarvoor je het doet.”
Woon je in Amsterdam/De Jordaan of omgeving?
Voor een lieve tandarts in De Jordaan in Amsterdam kun je terecht bij Tandarts Jordaan. Er is momenteel ruimte voor nieuwe patiënten. Vrijblijvend kennismaken kan door aanmelding via delievetandarts.nl of rechtstreeks via tandartsjordaan.nl.