Lieve tandarts Ria van der Meer deelt haar praktijkervaringen uit Surhuisterveen
Een goede sfeer werkt volgens tandarts Ria van der Meer drempelverlagend. Binnen haar tandartspraktijk in Surhuisterveen ligt hier dan ook de focus op. Daar blijft het niet bij; ze zet zich vol in voor pijnvrije behandelingen: “Een wortelkanaalbehandeling hoeft echt niet erg te zijn.” In gesprek licht ze toe wat het voor haar betekent om een lieve tandarts te zijn, en wat ze zelf de grootste uitdagingen in de praktijk vindt.
“Een lieve tandarts ben je als je rekening houdt met je patiënten, hen het gevoel geeft dat ze zelf weer de regie hebben, en je moet lief zijn voor je team,” antwoordt Van der Meer prompt wanneer haar hiernaar wordt gevraagd. “Je kunt wel lief zijn voor je patiënten, maar een hork zijn voor je personeel. Dan ben je geen lieve tandarts.”
Dit heeft veel meer voordelen dan ‘alleen maar’ enthousiast personeel. “Patiënten voelen aan wanneer iedereen het goed met elkaar kan vinden,” vult Van der Meer aan. “Bij ons is het altijd lachen, gieren en brullen. Dat kunnen patiënten waarderen, ook zeker wanneer ze vooraf angstig zijn of vol zenuwen in de stoel liggen.”
Met angstpatiënten ziet de praktijkeigenaresse dat mensen over een enorme drempel heen moeten stappen. “Ze zijn bang dat er veel aan hun gebit moet gebeuren en hebben soms nog het beeld van hoe de tandarts vroeger was,” vertelt ze. “Maar we werken nu op andere manieren en met andere materialen, en benaderen mensen op een andere manier.” Pijnvrij behandelen staat daarbij voorop: “Bijvoorbeeld met computergestuurde verdoving. Eerst verdoven we dan voor, en dan bepaalt de computer hoe de verdoving druppelgewijs lokaal wordt aangebracht. Dan pakt de verdoving beter en heb je niet dat dove gevoel na afloop.”
Wat je geeft, krijg je terug
Tandartspraktijk Surhuisterveen is een doorverwijspraktijk, waardoor er relatief veel angstpatiënten langskomen. Kinderen vormen daar een onderdeel van, met name kinderen met een probleemgebit. Hun reacties op hun ‘lieve tandarts’ maken het werk extra mooi, aldus Van der Meer.
“Een 5-jarig jongetje kwam eerst wekelijks voor een gaatje of een kies eruit. Je zou dan denken dat hij het snel zat is,” vertelt Van der Meer. Niets bleek minder waar. De moeder van het jongetje kwam naar de praktijk en vertrouwde Van der Meer toe: “Vanochtend aan de ontbijttafel zuchtte hij zo hard dat ik vroeg wat er aan de hand was. Zei hij: ach, ik ben verliefd op tandarts Ria.”
Ook een 6-jarig meisje was onder de indruk van ‘lieve tandarts Ria’ – toen ze op school moest opnoemen wie haar vrienden en vriendinnen waren, stond ook Van der Meer op de lijst. En het zijn niet alleen kinderen die enthousiast zijn: “Ik had gisteravond nog iemand op Facebook die me bedankte ‘voor de toffe behandeling'”, vertelt Van der Meer. “En hij sloot af met een extra groot compliment: ‘Bij jullie durf ik het weer’. Dat maakt het voor mij de moeite waard, dan weet ik waarvoor ik het doe.”
En de tandarts doet er veel voor. “We hebben vaak wensessies voor kinderen of wie het spannend vindt. Je hebt dan de ene week een wensessie, de andere week de behandeling. Het kan ook, als mensen van ver komen, dat de wensessie en de behandeling op elkaar volgen.” Verder past de praktijk alles toe om pijnvrij te behandelen, met bijvoorbeeld lachgasbehandeling of, als laatste redmiddel voor wie te angstig blijft, narcose – en dat kan zelfs lokaal.
De extra stap
Naast de goede sfeer en persoonlijke zorg voor elke patiënt besteedt de praktijk veel aandacht aan comfort en vertrouwen. “We hebben drie tandartsen in de praktijk,” vertelt Van der Meer. “Waar we waarde aan hechten is dat iedere patiënt een eigen tandarts heeft en behoudt. Verder is de assistente die de wensessies doet ook degene die tijdens de behandeling aanwezig is. Wie dan komt kent alle materialen en heeft daarnaast een vertrouwd gezicht tijdens de behandeling. daar de keer ervoor.”
De corona-crisis leverde voor de praktijk een verruiming op in hun zorgaanbod – een ontwikkeling die ze hebben omarmd. Van der Meer houdt dan ook de ruime openingstijden aan die mensen in staat stelt om buiten kantoortijden langs te komen. “Van maandag tot en met donderdag zijn we van zeven tot negen open,” aldus Van der Meer. “Op vrijdag van zeven tot vijf. Hier wordt goed gebruik van gemaakt en mijn collega’s zijn blij met de flexibiliteit in werktijden.”
Tot slot weet Van der Meer dat je alles in huis kunt hebben maar mensen toch angst kunnen blijven houden. Ook hiervoor heeft ze een oplossing: “Wij hebben ook een psycholoog in huis om de behandeling van een angstige patiënt te begeleiden.”
Uitdagingen en toekomstbeeld
De matige vergoeding vanuit verzekeraars ziet Van der Meer als een grote uitdaging in de toekomst. “Het lijkt me slim om behandelingen compleet te vergoeden als je trouw elk half jaar de tandarts bezoekt,” aldus Van der Meer. “Dat kan goed werken als stimulans voor mensen om echt goed voor hun gebit te blijven zorgen.”
Ze is verder enthousiast over nieuwe technieken die er beschikbaar zijn, en hoopt dat steeds meer mensen de weg naar de tandarts vinden om te ontdekken dat er veel meer mogelijk is dan vroeger.
“Voor kronen en bruggen hoef je niet meer te ‘happen’,” vertelt de praktijkeigenaresse. “Een scanner scant de kies of tand, vervolgens kunnen we zelf een kroon in 3D ontwerpen. Hiervoor doe je een blokje porselein in de freesmachine en binnen een paar uur heb je dan een kroon of brug. Mensen hoeven dus niet meer zoals vroeger twee weken met een tijdelijke kroon of brug rond te lopen.”
Dit maakt het mogelijk om ’s ochtends binnen te lopen en ’s middags de kroon of brug in je gebit laten zetten. Dit soort technieken heeft de praktijk inmiddels in huis, en ze verwachten dat dit soort ontwikkelingen doorzetten. “We blijven uitkijken naar technieken die we in kunnen zetten om het patiënten makkelijker te maken en hen sneller en beter te kunnen helpen.”
Woon je in Surhuisterveen of omgeving?
Tandartspraktijk Surhuisterveen heeft momenteel ruimte voor nieuwe patiënten. Je kunt je aanmelden via delievetandarts.nl of rechtstreeks via tandartssurhuisterveen.nl.