Lieve mondhygiëniste en praktijkhoudster Iris Oehlers deelt haar praktijkervaringen uit Amersfoort
Lieve mondhygiënist Iris Oehlers weet hoe het is om angstpatiënt te zijn. Na een traumatische behandeling van de schooltandarts was het gelukkig haar eigen lieve tandarts die haar en haar gebit goed behandelde. Oehlers zet zich intussen elke dag in om zowel angstige als niet-angstige patiënten te helpen. “Ik schakel om naar ‘wat zou mij helpen’? Want er zit bij iedereen wel een verhaal aan vast.” En dat doet Oehlers samen met haar collega’s in Amersfoort onder meer in haar CSI Kids Lab – “Ook geschikt voor volwassenen!”
In Mondgezondheidscentrum Amersfoort staan Eline (tandarts), Iris (mondhygiëniste en praktijkhoudster) en assistente Esther klaar voor iedereen die op zoek is naar goede mondzorg.
Als professional hecht Oehlers veel waarde aan zichzelf zijn. “Natuurlijk leg je niet je hele privéleven op straat, maar ik benader mensen persoonlijk. Als je als patiënt het gevoel hebt dat je kent wie je behandelt, voel je je al een stuk vertrouwder.” Zowel in de inrichting als in de benadering naar wie de praktijk binnenkomt is dit te merken.
Daarbij gaat het team nog verder: ze ontwikkelden hun eigen CSI Kids Lab.
CSI Lab bij de tandarts
Op de deur staat een logo met ‘TOP SECRET’, en daaronder wordt ‘de ondervraagkamer’ aangekondigd met CSI: Clean Smile Investigation. Hier kunnen bezoekers van Mondgezondheidscentrum Amersfoort onder meer op een leuke, speelse manier meer te weten komen hoe je je gebit gezond houdt en hoe je je eigen tandpasta maakt. Alhoewel het officieel CSI Kids Lab heet, hebben ook jongeren en volwassenen er oren naar.
“Ooit kwam een meisje met een beperking langs met haar moeder en begeleider,” vertelt Oehlers. “We konden haar niet zomaar in de stoel zetten, want ze was erg angstig. Daarom maakten we rustig kennis en lieten we haar experimenten doen in het CSI Lab: een reis door je mond, hoe houd je je gebit gezond en welke gevaren kom je tegen?”
De behandelkamer werd opeens een onderzoekskamer met blacklight, en het meisje durfde langzaam maar zeker steeds meer. “Het was niet de bedoeling om haar al de eerste keer in de stoel te krijgen, dat wilden we opbouwen,” vertelt Oehlers. “Maar aan het eind van de afspraak vroeg ze er zelf om. ‘Wil je dit altijd zo doen?’ vroeg ze mij. En alhoewel ze echt in paniek raakte en het moeilijk vond, kwam ze lachend uit de stoel.”
Oehlers en haar team zetten voor patiënten die angstig zijn echt alles in wat kan helpen. Buiten het CSI Lab, ‘wenafspraken’ en een persoonlijke kennismaking kan dit van alles inhouden. “Een gekke afspeellijst opzetten helpt bijvoorbeeld ook.” En waar de eerste afspraak met het meisje uren in beslag nam, had Oehlers bij de tweede afspraak het gebit in een half uur compleet gereinigd – met dansen en zingen, zonder paniekaanvallen.
Ruimte voor spontaniteit
Oehlers merkt op dat mensen vaak ook zelf goed aanvoelen wat ze nodig hebben om zich beter te voelen. “Daarom gaan we altijd in gesprek.”
Het komt echter voor dat patiënten haar verrassen. Zo kwam er een man binnen die een extra shirt bij zich had, en we wisten niet goed waarom. Zelf gaf hij aan dat hij zich na de behandeling graag even in de wc wilde opfrissen door een schoon shirt aan te trekken. “Misschien was hij bang voor spatten,” zegt Oehlers, “dus we namen het gewoon aan.”
De man ging zitten en hij werd gelijk al rood. En ook al vertelde hij dat zijn vrouw hem had gestuurd en hij al tijden niet had gedurfd omdat hij zo angstig was, hij bleef toch in de stoel.
Gaandeweg kwam eruit dat het zweet hem vaak letterlijk uitbrak bij de hoeveelheid angst die hij voelde. “Dat bleek ongegrond, hij kon langzaam maar zeker ontspannen,” vertelt Oehlers. Maar ze had de afloop niet zien aankomen: de man was zo blij en trots dat het goed was verlopen dat hij spontaan op schoot sprong om een selfie te maken en naar zijn vrouw te sturen. “Het is fijn dat iemand dan zo opgelucht kan zijn,” zegt Oehlers.
Terugkeren naar de praktijk
Bij de inrichting van de praktijk houdt Oehlers altijd rekening met terugkeerders. “We houden zoveel mogelijk hetzelfde, zodat mensen niet het idee hebben dat ze elk half jaar opnieuw hun angst moeten overwinnen.” Ze ziet het zorgen voor mensen als een van haar grootste uitdagingen – maar wel één die haar gemotiveerd houdt. “Daarnaast hoop ik dat de verzekeraars inzien hoe belangrijk de vergoedingen voor mondzorg zijn,” aldus Oehlers. “Je merkt nu al dat mensen soms wegblijven terwijl ze een behandeling nodig hebben. Vaak wachten ze dan tot het niet meer anders kan en ze te veel pijn hebben. Terwijl het ook voor de zorgverzekeraars goedkoper zou zijn om meer preventief te vergoeden. Niet iedereen heeft de financiële ruimte voor een aanvullend pakket.”
Mondhygiënist of tandarts duur?
Wie elk half jaar naar de tandarts en mondhygiënist gaat is daarvoor minder kwijt dan de kwartaalbezoeken aan de kapper. “En net als bij een fris kapsel voel je je met een goed gebit stukken beter,” zegt Oehlers. Ze hoopt dat meer mensen het belang van tandarts- en mondhygiënistenbezoek voor hun gezondheid en welzijn inzien en dan ook prioriteren.
Teken hier de petitie voor mondzorg in het basispakket.
Het belang van een lieve mondzorgprofessional
Een lieve tandarts of lieve mondhygiënist neem je liever niet voor lief, vindt Oehlers. Ze heeft dit zelf aan den lijve ondervonden toen ze als kind naar de schooltandarts moest. “Dat was zo’n vreselijke man,” vertelt ze over haar ervaring. “Zonder overleg en zonder verdoving heeft hij al mijn kiezen geboord en gevuld. Ik was tien en had geen idee wat me overkwam – je neemt toch aan dat een tandarts weet wat hij doet.”
Maar Oehlers had eerder nog nooit gaatjes gehad. Haar eigen tandarts ving haar op na haar horrorervaring. “Hij vond het zo verschrikkelijk voor me, want de vullingen bleken er lukraak in ‘gegooid’. Alles moest opnieuw worden geboord.” De enige troost voor Oehlers was dat haar eigen tandarts het wel met beleid – en verdoving – deed, en dat de schooltandarts uiteindelijk werd ontslagen. Maar het gebeuren had zijn weerslag op Oehlers.
“Toen ik ooit een huisarts bezocht die dezelfde naam bleek te hebben als de schooltandarts, ben ik weggelopen,” vertelt ze. Het doet haar dan ook goed dat ze zelf met aandacht en goede zorg te werk kan gaan. “Nieuwe generaties tandartsen zijn gelukkig ook vaker thuis in het ‘lieve’,” vertelt Oehlers. “Ze tonen meer begrip, blijven zichzelf, en leggen goed uit wat ze doen. Zo kunnen we meer mensen de tandarts en mondhygiënist op een positieve manier laten ervaren.” Ze voegt eraan toe: “Een keurmerk als De Lieve Tandarts geeft dan de geruststelling dat het echt goed zit, wat drempelverlagend werkt. Tenslotte gun je iedereen een goed gebit.”
Woon je in Amersfoort of omgeving?
Mondgezondheidscentrum Amersfoort neemt nog nieuwe patiënten aan. Zie mondgezondheidscentrumamersfoort.nl of de pagina op delievetandarts.nl. Het is mogelijk om voor vrijblijvend een kennismaking aan te vragen.