<Advertorial>

We staan er niet altijd bij stil, maar wist je dat een slechte of mindere nachtrust ook negatieve impact kan hebben op onze mondgezondheid? Waar we bij slaaptekort vaak alleen denken aan moet, futloos en chagrijnig, heeft het dus ook wel degelijk invloed op onze fysieke gezondheid. Hoe dit precies zit en wat je eraan kunt doen om dit te voorkomen, leggen we je aan de hand van een aantal praktische voorbeelden uit. Nu hoef je echt niet bang te zijn dat je met een keer slecht slapen direct last krijgt van je mond, maar is het wel belangrijk te weten wanneer je wel moet op gaan passen.

Gebrek aan slaap en tandvleesaandoeningen

Wat we vaak zien bij mensen die structureel te weinig of slecht slapen, is dat ze last hebben van hun tandvlees. Dit begint vaak heel onschuldig met wat bloed tijdens het poetsen van de tanden, maar op lange termijn zal dit voor serieuze problemen zorgen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een correlatie bestaat tussen slapeloosheid en een verhoogd risico op gingivitis en parodontitis. Dit kan leiden tot ontstoken tandvlees, bloedend tandvlees en zelfs het verlies van tanden. Dit klinkt allemaal heel ernstig, maar zal echt niet gebeuren als je een paar nachten wat minder slaapt. De voornaamste reden dat dit gebeurt, is omdat het immuunsysteem verzwakt raakt, waardoor bacteriën in de mondholte gemakkelijker kunnen gedijen en tandvleesaandoeningen kunnen veroorzaken of verergeren. Daarnaast zorgt slaaptekort ook voor mindere aanmaak van speeksel, wat weer een preventieve werking heeft tegen het beschermen in de mond tegen bacteriën.

Slechte adem door slaapapneu

Een andere directe impact van slecht slapen op de mondgezondheid is slechte adem of halitose, veroorzaakt door slaapapneu. Slaapapneu is een aandoening waarbij iemand herhaaldelijk stopt met ademen tijdens de slaap. Deze onderbrekingen kunnen leiden tot een droge mond en een slechte adem. Bovendien kan het snurken dat vaak geassocieerd wordt met slaapapneu ook leiden tot uitdroging van de mond, wat een ideale omgeving creëert voor bacteriegroei en slechte adem veroorzaakt. Om ervoor te zorgen dat je beter slaapt, is een goede matras en bijbehorende topper voor op het matras voor een betere drukverdeling een goede eerste stap. Natuurlijk zijn er daarnaast nog een aantal factoren, maar bepalen deze beide voor een groot deel de kwaliteit van je slaap.

Hoe zorg je voor een goede nachtrust?

Heb jij het gevoel dat je wat meer last hebt van je tandvlees en tanden doordat je wat minder goed slaapt? Dan is het belangrijk om te zorgen voor een betere nachtrust. Begin daarom eens met het kijken naar een goed matras op deze site en kijk welk matras het beste past bij jouw lichaamshouding, gewicht en ook manier van slapen. Zo heeft iemand die op de rug slaapt, een ander matras nodig dan wanneer iemand op de zij slaapt bijvoorbeeld. Ons advies is dus ook om eerst kritisch te kijken naar je slaappatroon, daarna naar je bed en vervolgens te kijken of er andere aspecten zijn, bijvoorbeeld stress die het slapen belemmeren.