Lieve tandartspraktijk Liefde en Passie is de belichaming van De Lieve Tandarts: er is oprechte aandacht voor iedereen die binnenkomt. Tandartsen Marijke Salomons en Ayşe Uslu vertellen wat hen drijft en hoe zij mensen aan een stralende lach helpen.
“Ik ben een keer Magic Marijke genoemd,” vertelt praktijkeigenaresse Salomons. Het was een oprechte reactie nadat iemand bij haar in de tandartsstoel zijn voortanden met vullingen bekeek: “Wat kun je goed toveren met je materialen.” Het zijn niet de enige complimenten die zij en mede-praktijkhouder Uslu ontvangen. In hun tandartspraktijk in Hengelo zetten zij de extra stap naar een prettige behandeling voor iedereen die binnenkomt. Maar hoe pakken zij dit aan en waar zien zij nog uitdagingen binnen de wereld van de mondverzorging?
De stap naar de tandarts
Voor veel mensen is de stap naar de tandarts enorm. “Het is vaak schaamte die hen tegenhoudt,” vertelt Salomons. Zij ervaart het omgekeerd en vindt het juist fantastisch als mensen binnenkomen, zeker na lange tijd geen tandarts meer te hebben bezocht. “Ik zeg dan ook nooit ‘wat ben je lang niet geweest’. Ik heet ze welkom met ‘wat fijn dat je er bent’.”
De oprechtheid waarmee dit wordt gebracht, is tekenend voor de twee gedreven tandartsen. Het is dan ook de reden achter hun afwijkende naam voor de tandartspraktijk. “Liefde en passie geeft een heel ander beeld van de tandarts,” licht Uslu toe. Het helpt bovendien een drempel weg te nemen, vertelt ze. “Zo was er een conductrice die onze pen in de trein vond. Ze was al jaren niet naar de tandarts geweest, maar de naam werd haar stimulans om ondanks angst een nieuwe poging te doen haar gebit op orde te brengen.” Uslu vertelt ook dat de vrouw inmiddels echt is gegroeid in haar periode bij de praktijk. “De eerste keer lag ze huilend in de stoel, inmiddels kan ik haar zelfs zonder verdoving behandelen.”
De naam, de oprechtheid, de verhalen en de betrokkenheid bij hun patiënten vormen het fundament voor tandartspraktijk Liefde en Passie. De twee tandartsen en de andere medewerkers combineren dit met duidelijke en open communicatie. “We stellen mensen op hun gemak, nemen de tijd,” vertelt Salomons. “Je kunt zelfs een keer langskomen zonder dat je je inschrijft. Dan merk je gelijk of je je veilig voelt en kun je rustig kennismaken voordat je overgaat op een intake.”