Utrecht, 23 februari 2021
Kirsten Baane van Zorgpromotor in Goes en Jan Henk Nawijn van het online platform en keurmerk De Lieve Tandarts in Bergen NH starten een samenwerking op het gebied van het bevorderen van meer transparantie in het keuzeproces van de juiste zorgverlener.
Patiënten verdienen de beste zorg en de zorg die bij hen past. Soms kunnen ze daarbij een handje geholpen worden, bijvoorbeeld door hen over de drempel te helpen om weer naar de tandarts te gaan. Op De Lieve Tandarts staan tandartspraktijken die bewezen bijdragen aan het leveren van goede zorg en een goed gevoel.
Het gaat beide initiatiefnemers er vooral om dat een praktijk, of het nu een fysiotherapiepraktijk, een tandarts of een huisarts is, transparant is over wat de medewerkers voor een patiënt kunnen betekenen, waar patiënten op kunnen rekenen en wat het hun kost. Daarnaast is de patiëntbeleving een belangrijk aspect. Een patiënt moet zich gehoord voelen en het gevoel hebben dat de zorgverlener het beste met hem of haar voor heeft.
Baane: “Steeds meer zorgverleners zien in dat het goed is om zich professioneel en onderscheidend te presenteren, op een verzorgde website waar een patiënt snel de informatie vindt die hij zoekt en een goed beeld kan vormen over wat hij kan verwachten. Daarvoor bieden we bij Zorgpromotor verschillende pakketten aan waarbij wij zorgen voor de juiste uitingen op de website, sociale media, binnen de praktijk via narrow casting en vanuit de praktijk met nieuwsbrieven. Een sprekende website, goed ingerichte social mediakanalen en passende communicatie zijn daarbij onze uitgangspunten. Daarmee dienen we niet alleen de praktijk zelf, maar juist ook de patiënten. Door het verhaal van een praktijk goed over te brengen, te laten zien waar ze goed in zijn en zich in specialiseren, krijgen patiënten een veel helderder beeld van wat ze kunnen verwachten. Dit zorgt voor een meetbaar hogere patiënttevredenheid.”
De Lieve Tandarts is een landelijk opererende organisatie die ‘lieve tandartsen’ goedkeurt en aansluit. Het bemiddelingsplatform heeft als missie om zoveel mogelijk mensen (weer) aan reguliere mondzorg te helpen. Meer dan een half miljoen Nederlanders gaan niet naar de tandarts omdat ze te bang zijn. Maar er zijn meer ‘tandartsmijders’, bijvoorbeeld omdat ouders niet weten dat hun kinderen tot 18 jaar ‘gratis’ naar de tandarts kunnen (bekostigd vanuit de basisverzekering). Daarnaast is er een grote groep bevreesd voor de hoge kosten als ze al lang niet meer zijn geweest. Dat laatste valt in het algemeen vaak best mee.
Nawijn: “Iemand die al lang niet meer naar de tandarts is geweest denkt al snel dat er enorme problemen in de mond zijn ontstaan vanwege de achterstand. In de regel speelt daar vooral schaamte een rol. Een tandarts kan zo nodig stapsgewijs, en zelfs in een meerjarenplan de problemen aanpakken als die er zijn. Daardoor worden de kosten gespreid en worden die vaak vergoed vanuit de tandartsverzekering.”
De Lieve Tandarts biedt nu ook de Zorgpromotorpakketten aan op haar platform. Er zijn allerlei andere samenwerkingen in de maak. Baane: “Zorg kan en moet beter en mag niet te duur worden. Wij dragen daar graag als individuele bedrijven een steentje aan bij door samen te werken met elkaar en met partijen in de zorg. Alleen zo kunnen we ons zorgstelsel in stand houden en verbeteren.”
Voor lieve tandartspraktijken en mondhygiënisten die zich willen aansluiten op platform De Lieve Tandarts zijn er – na acceptatie – drie pakketten. Bekijk de mogelijkheden hier.