Online beoordelingen in de mondzorg. Of: je online reputatie. Wat moet je ermee?
De zorg digitaliseert in rap tempo. Corona heeft hierin bijgedragen. Sommige consulten blijken prima via Telemondzorg te kunnen en er zijn apps waarmee je ook makkelijk foto’s toestuurt aan de zorgpraktijk zodat er een eerste diagnose op afstand gemaakt kan worden.
Ondertussen hebben veel zorgverleners nog een ouderwetse website. De meeste zorgaanbieders zijn niet echt bezig met wat men online van hen vindt.
Marketing en communicatie in de mondzorg
In de mondzorg is in de meeste regio’s in Nederland de vraag naar zorg groter dan het aanbod. Bovendien overheerst het credo dat marketing en pr ‘vieze woorden’ zijn die je overal aantreft. “Gelukkig maar dat dit in de zorg nog niet zo ver is”, en “Wij krijgen onze patiënten door mond-tot-mond reclame,” krijg je vaak te horen.
Er is dus vaak geen prikkel om te investeren in de online aanwezigheid van de praktijk. En evenmin belangstelling voor de online reputatie. Toch worden deze steeds belangrijker.
Reviews in de mondzorg
Als je rondkijkt naar de reviews die patiënten ingestuurd hebben op platforms als Google of Zorgkaart wordt al snel duidelijk dat er grote verschillen bestaan. Sommige praktijken die er (vermoedelijk) veel aandacht aan besteden hebben veel reviews en gooien hoge ogen. Andere krijgen amper reacties. Soms zijn de reviews zo slecht dat je je wel eens afvraagt hoe zo’n praktijk nog kan bestaan.
Het antwoord is dat de mondzorg deels nog erg achterloopt op andere sectoren. Daarnaast is men niet echt op zoek naar nieuwe aanwas. In gebieden met weinig concurrentie, zoals in Zeeland, zijn patiënten al blij als ze een praktijk weten te vinden waar geen patiëntenstop ingesteld is. Logisch dat je daar als zoekende patiënt je keuze niet baseert op meningen van anderen die je online aantreft.
Toch wordt ook de mondzorg steeds transparanter. In sommige steden is de situatie anders en besteden praktijken veel geld aan Google Ads-campagnes om nieuwe patiënten te bereiken. In sommige gebieden blijft het aantal tandartsbezoeken achter vanwege de crises die sommigen harder treffen dan anderen. Dan ontstaat plotseling de noodzaak nieuwe patiënten te werven. Hoe doe je dat? En ga je dan uit van je ‘buitenkant’ of vermeld je liever waar je echt goed in bent, vanuit welke intrinsieke motivatie en wat je patiënten kunt bieden vanuit jóuw visie op persoonlijke zorg. Coolblue is een bedrijf dat we graag aanhalen als we het hebben over klantvriendelijke online communicatie.
Hoe ga je om met nepreviews?
Reviews via Google
Google biedt de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen nepreviews door ze te ‘flaggen’. Hieronder vond je de link naar de uitleg hoe je dat dient te doen. Wat sowieso geval verstandig is, is om snel op een review te reageren waarvan je weet dat hij niet echt kan zijn omdat de patiënt onder die naam niet bekend is in de praktijk. Vermijd boos te worden en schrijf simpelweg onder de review:
“Helaas komt uw naam niet in ons patiëntenbestand voor. Zou u daarom kunnen aangeven wanneer u bij ons een afspraak heeft gehad?”
Ben je ervan overtuigd dat de beoordeling op Google nep is, dan moet je om te reageren eerst inloggen op je bedrijfsaccount bij Google. Vrijwel elke praktijk in Nederland heeft al wel een vermelding als bedrijf op Google, maar misschien heb je nog geen eigen account. Lees alles over hoe je bezwaar maakt tegen een review op deze pagina van Google zelf. Wil je meer informatie? Lees het hele artikel van Hester Spaans op Frankwatching hierover. Klik hier.
Reviews op Zorgkaart Nederland
Het grote probleem op Zorgkaart is dat de inzender veelal anoniem is. Zo kan je natuurlijk moeilijk vaststellen wie de patiënt geweest is. Toch zijn daar wel mogelijkheden voor. Je kunt een contactverzoek aan inzender sturen. Daarvoor dien je wel een ‘pakket’ aan te schaffen. Dat kan eventueel een gratis pakket zijn. Je kunt alles lezen over de mogelijkheden op Zorgkaart via deze link.
Digitale trends in de (mond)zorg
Sjors van Leeuwen schrijft een interessant artikel over de digitale trends in de zorg in 2021. Eén van zijn conclusies is:
“Juist in de zorg draait het om wat extra aandacht en een klein beetje liefde. Coolblue is al drie keer gekozen tot het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland omdat ze al jaren hun merkbelofte ‘alles voor een glimlach’ meer dan waarmaken. Dat lijkt me voor de zorg een mooi streven.”
Lees meer over trends in de zorg in het artikel van Sjors op Frankwatching.
Mocht je meer willen weten over dit onderwerp? Kijk dan op Zorgscore.