Corona… en doorrrr, patiënten kom maar weer hoor!
Het corona-virus raakt ons allemaal, op vrijwel elk gebied van ons leven krijgen we ermee te maken.
De realiteit is dat het virus niet alleen onze gezondheid aantast maar ook onze vrijheid. Vrij zijn om te bewegen, te gaan en staan, waar, wanneer en met wie je maar wilt, het zit er voorlopig nog niet in. De een wordt er rebels van, de ander kruipt meer in zijn schulp en ervaart dat angst steeds meer de boventoon voert in het dagelijks leven. Uit Nederlands onderzoek onder 6500 mensen is gebleken dat ongeveer 40% van de mensen meer gevoelens van angst, stress en depressie ervaart sinds de uitbraak van het corona virus in ons land. (bron: socialevraagstukken.nl)
Ook de mondzorg krijgt het rond corona zwaar te verduren. Het werken onder de huidige omstandigheden vraagt veel van zowel de professional als van de patiënten. De extra maatregelen die er genomen moeten worden om zo veilig mogelijk patiënten te kunnen behandelen zijn niet gering. Zo zijn er specifieke looproutes en van top tot teen ingepakte tandartsen en assistenten. Afspraken worden vaak alleen nog maar telefonisch gemaakt, je mag slechts in je eentje naar de afspraak; er is kortom vrijwel geen persoonlijk contact. Heel begrijpelijke maatregelen maar jeetje, wat een impact!
Menselijkheid in de praktijk
Mensen hebben behoefte aan menselijkheid in contact. De mimiek van een gezicht kunnen lezen om de intonatie van een stem beter te kunnen interpreteren, het draagt allemaal bij aan onze beleving. Wanneer een tandartsbezoek al werd gevreesd vóór de uitbraak van het virus, is nu de drempel voor velen exceptioneel hoog geworden.
Als tandarts en assistent, ingepakt in mondkapje, spatscherm en/of bril, schort en handschoenen, bezig met het naleven van alle veiligheidsregels, je eigen veiligheid en die van de patiënt, uiteraard met als doel nog steeds zo goed mogelijk je werk te doen, ben je je soms niet (meer) helemaal bewust van de (nieuwe) beleving van je patiënt.
Maar juist nu is het van essentieel belang om je bewust te zijn van de manier waarop je communiceert met patiënten, wetende dat zij nog maar heel weinig van je zien. Vertel je iets wat grappig bedoeld is, je lach is niet meer te zien. Heb je een vervelende boodschap, normaal zou je uitdrukking helpen je verhaal op de juiste manier over te brengen, nu niet.
Communicatie was altijd al heel erg belangrijk maar in de situatie waar we ons nu in bevinden des te meer! Patiënten geruststellen en de drempel voor een aankomend of volgend bezoek verlagen is een heel goede manier om binding met de patiënt te creëren, goed voor de patiënt en voor de praktijk.
Je ogen de kost geven en in dit geval ook laten spreken is een grote sleutel tot succes in de communicatie. Voor jou is de patiënt en zijn volledige lichaamstaal namelijk wel zichtbaar en voor ogen die goed gericht zijn ook leesbaar.
De juiste hulp, goede mondzorg
Wij helpen je als lieve tandarts en lieve tandartsassistenten natuurlijk graag hierbij.
Het optimaliseren van de communicatie, verbaal en non verbaal, bewustwording creëren en angst reduceren is een win, win, win recept voor elke praktijk en zijn patiënten. Kijk op www.delievetandarts.nl voor meer informatie over beschikbare cursussen en trainingen, desgewenst op locatie of neem contact met ons op via email info@delievetandarts.nl
Zet hem op alle lieve tandartsen en lieve tandartsassistenten met hart en ziel voor jullie patiënten.
Wij juichen voor jullie!
Liefs,
Ilse Vaessen,
Team De Lieve Tandarts.