Tandartsen: Ria van der Meer, Annette, Reinanke Hovens en Hannah Halma
Mondhygiënisten: Hanna Lemstra, Jorien en Hanna Venema
Preventieassistenten: Anneke, Aukje, Julia, Femke en Geertje
Paro Preventieassistent: Carolien
Klinische assistenten: Judith en Janien
Receptie: Heleen en Elly
Officemanager: Ferdinand
Studenten tandheelkunde: Lotte Eva Kim
Zoek je een Lieve Tandarts in Surhuisterveen?
Tandartspraktijk Surhuisterveen | Ria van der Meer
Grensweg 5, 9231 HT Surhuisterveen
Aanwezige professionals
Fijn om te weten:
- Uitmuntende klantwaardering: 9,7;
- Openingstijden: ook donderdagavond
- Mogelijkheid thuisbezoek;
- Behandeling met lachgas behoort tot de mogelijkheden;
- Ook behandeling onder volledige narcose (als het echt niet anders kan);
- Op de website van deze tandarts vind je een speciale kidspagina met onder meer kleurplaten (in te wisselen voor een muntje voor de speelgoedautomaat in de praktijk) en leuke filmpjes.
- Volledig ingesteld op patiënten die drempels ervaren om naar de tandarts te gaan.
Score Lieve Tandarts: 9,7
Als je patiënt bent bij deze praktijk kun je hieronder je ervaring delen met De Lieve Tandarts.
Over deze tandartspraktijk in Surhuisterveen
Tandartspraktijk Surhuisterveen wordt met liefde gerund door Ria van der Meer.
Zij heeft zich samen met haar team gespecialiseerd in het behandelen van angstige patiënten en kinderen. Je kunt je ontspannen laten behandelen met een videobril. Je kunt je electronisch, pijnloos laten verdoven of gebruik maken van lachgas sedatie. Sinds kort kun je je gebit ook laten behandelen onder volledige narcose (als het echt niet anders kan). Sinds 2018 heeft de tandartspraktijk van Ria van der Meer het predicaat De Lieve Tandarts
Van der Meer was de eerste tandarts in Fryslân die het predicaat kreeg. Een goede sfeer werkt volgens tandarts Ria van der Meer drempelverlagend. Binnen haar tandartspraktijk in Surhuisterveen ligt hier dan ook de focus op. Daar blijft het niet bij; ze zet zich vol in voor pijnvrije behandelingen: “Een wortelkanaalbehandeling hoeft echt niet erg te zijn.” In gesprek licht ze toe wat het voor haar betekent om een lieve tandarts te zijn, en wat ze zelf de grootste uitdagingen in de praktijk vindt.
“Een lieve tandarts ben je als je rekening houdt met je patiënten, hen het gevoel geeft dat ze zelf weer de regie hebben, en je moet lief zijn voor je team,” antwoordt Van der Meer prompt wanneer haar hiernaar wordt gevraagd. “Je kunt wel lief zijn voor je patiënten, maar een hork zijn voor je personeel. Dan ben je geen lieve tandarts.”
Dat een Lieve tandarts meer in huis moet hebben dan alleen een zachte hand, blijkt als Van der Meer vertelt over haar werkwijze. ,,Met nieuwe patiënten doen we altijd eerst een intakegesprek. We nemen de tijd om de situatie van diegene te bespreken en we zorgen ervoor dat hier een passend behandelingsplan bij komt. Als de patiënt na deze intake meteen een controle wil, dan kan dat. Zo niet, dan maken we een nieuwe afspraak. Tijdens een behandeling nemen we de tijd om aan de patiënt uit te leggen wat er precies gaat gebeuren. We proberen eventuele angsten weg te nemen en door een praatje vooraf voelen veel mensen zich vaak al meer ontspannen.”
Kinderen krijgen daarom in Van der Meers praktijk te maken met een andere aanpak. ,,Als ze angstig zijn, beginnen we met wensessies. De assistente legt stap voor stap uit wat er tijdens de behandeling allemaal gaat gebeuren. Ook laat zij alle instrumenten zien, die we allemaal namen hebben gegeven. Raceauto en brommer zijn bijvoorbeeld woorden die ons niet onbekend in de oren klinken. Als het kind klaar is voor een daadwerkelijke behandeling, dan zal de assistente daar bij blijven. Ook is de psychologe soms aanwezig, als zij EMDR met het betreffende kind heeft gedaan. Kinderen zien dus bekende gezichten om zich heen en zijn daardoor vaak meer op hun gemak.”
Houdgreep
Een van de patiënten wier leven aanzienlijk minder angstig is geworden door de behandelingen van Lieve Tandarts Van der Meer is de dochter van Ieneke Regensburg. Vijf jaar oud is Iris nu en ze kwam vijf maanden geleden bij deze praktijk.
,,Iris was panisch voor de tandarts door een heel nare ervaring”, vertelt haar moeder. ,,Ze moest tijdens dat tandartsbezoek door vijf man in de houdgreep worden gehouden, zodat ze in de stoel bleef. Toen ze hoorde dat ze weer naar de tandarts moest om gaatjes te vullen, werd ze ontzettend angstig. Ze kon niet meer slapen, had nachtmerries en huilde erg veel. Ik vond het echt verschrikkelijk. Het is erg naar om je dochter zo bang te zien.”
Maar sinds Iris naar de praktijk in Surhuisterveen gaat, is er veel veranderd. ,,Ze vindt het natuurlijk nog steeds niet superleuk, maar het gaat al stukken beter”, zegt haar moeder. ,,We waren nog verbaasd over hoe goed het ging de laatste keer”, vult Van der Meer aan. ,,Tijdens de behandelingen van Iris gebruiken we soms ook speelgoed. Zo telde ze een keer de tandjes van haar beer. Toen ze klaar was, zei ik: ‘Hartstikke goed! Mag ik nu jouw tandjes tellen?’ Ik kon gewoon haar tanden controleren, zonder dat ze in de houdgreep moest worden gehouden.”
EMDR in de tandartspraktijk
In haar praktijk heeft Van der Meer ook een psycholoog in dienst die twee keer per maand aanwezig is. Zij werkt met de methode EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing, red.) om de angst van mensen te verminderen. Dat gebeurt door aan de patiënt te vragen aan een nare ervaring bij de tandarts te denken. Ondertussen beweegt de psycholoog met haar vingers van links naar rechts.
Van der Meer: ,,Het is de bedoeling dat de patiënt haar vingers volgt. Door deze techniek slaat het brein de angstige ervaring anders op en is het mogelijk dat de angst vermindert. Deze EMDR-sessies worden opgebouwd totdat de patiënt klaar is voor een behandeling. Mocht die toch nog heel erg beginnen te kokhalzen tijdens een behandeling, dan is er ook een mogelijkheid om te behandelen met lachgas. Na die behandeling krijgen deze mensen vijf minuten lang zuurstof toegediend, zodat ze weer helemaal bij de tijd zijn. Het is dus effectief en veilig.”
Naast dit soort specifiek bedachte behandelmethoden, werkt Van der Meer ook met simpelere technieken: ,,Het is erg belangrijk dat de patiënt de regie houdt. Als hij of zij de hand omhoog doet, dan stoppen we. Daarnaast is mijn regel altijd: zeg wat je doet en doe wat je zegt.”
Kinderen en lieve mondzorg
Van der Meer heeft zich ook gespecialiseerd in het behandelen van kinderen. ,,Ik heb vroeger kindertandheelkunde gestudeerd. Die specialisatie komt ook weer voort uit passie. Ik vind het belangrijk dat kinderen zonder angst naar de tandarts kunnen. Dat scheelt heel wat gedoe in hun latere leven. Een groot deel van angstige volwassenen is namelijk nog steeds bang voor de tandarts, omdat ze vroeger naar de schooltandarts moesten. Veel kinderen hebben pijnlijke behandelingen moeten ondergaan en dat heeft gezorgd voor een blijvende angst. Sowieso heerste er vroeger een ‘niet zeuren, gewoon doen cultuur’. Niet echt bevorderlijk voor kinderen met angst.”
De matige vergoeding vanuit verzekeraars ziet Van der Meer als een grote uitdaging in de toekomst. “Het lijkt me slim om behandelingen compleet te vergoeden als je trouw elk half jaar de tandarts bezoekt,” aldus Van der Meer. “Dat kan goed werken als stimulans voor mensen om echt goed voor hun gebit te blijven zorgen.”
Moderne techniek en tandheelkunde
Ze is verder enthousiast over nieuwe technieken die er beschikbaar zijn, en hoopt dat steeds meer mensen de weg naar de tandarts vinden om te ontdekken dat er veel meer mogelijk is dan vroeger. “Voor kronen en bruggen hoef je niet meer te ‘happen’,” vertelt de praktijkeigenaresse. “Een scanner scant de kies of tand, vervolgens kunnen we zelf een kroon in 3D ontwerpen. Hiervoor doe je een blokje porselein in de freesmachine en binnen een paar uur heb je dan een kroon of brug. Mensen hoeven dus niet meer zoals vroeger twee weken met een tijdelijke kroon of brug rond te lopen.”
Dit maakt het zelfs mogelijk om ’s ochtends binnen te lopen en ’s middags de kroon of brug in je gebit laten zetten.