Angst voor de tandartsBegeleiding bij angstGebitsverzorgingGezonde mondMondverzorgingMondzorgNieuwsPreventieklachtenregen over de tandarts?

In het nieuws vandaag een artikel uit het AD, getiteld

“Klachtenregen over tandartszorg: te vaak onder de maat en peperduur

Het regent klachten over de tandartszorg in Nederland. Veel mensen voelen zich bedonderd door tandartsen die te snel foto’s maken, behandelingen geven die niet werken, onnodig grote ingrepen doen en hoge rekeningen sturen.” (lees hier het artikel)

Naar aanleiding van een eerder bericht van een patiënt die veel pijn had geleden en een onverwacht hoge rekening voorgeschoteld kreeg heeft het AD een oproep geplaatst om meer reacties te krijgen over tandartsbezoek.

Er wordt in het artikel gerefereerd aan een platform genaamd zorgklacht.nl waar “veel meer klachten dan gebruikelijk binnen zijn gekomen (+34%) dan ervoor” en er worden voorbeelden genoemd van patiënten die onnodig pijn hebben geleden en steeds achteraf verrast werden door te hoge kosten.
Niets nieuws onder de zon helaas. En niet zo gek ook dat je louter negatieve reacties krijgt als je ‘zorgklacht’ heet en er een oproep wordt gedaan door het AD om ‘meer reacties’. De meeste tandarts- en mondzorgpraktijken leveren puik werk en houden zich aan de voorwaarde dat ze een kostenopgave dienen te doen vooraf als dit hoger dreigt uit te pakken dan €250,-. Het artikel bevestigt dan ook helaas de oude vooroordelen.

Maar de grote problematiek is dat er niet voldoende concurrentie is tussen mondzorgpraktijken. De patiënten komen toch wel, er zijn er simpelweg te weinig op de meeste locaties. En ten tweede leveren onder meer de ketenvorming en de verzakelijking steeds meer ‘productiepraktijken’ op met aandeelhouders die gaan voor winstmaximalisatie en waar de patiënt niet voorop staat. Dat is niet goed voor onze zorg en daar moet nodig iets aan gedaan worden. Er moet meer keuzevrijheid komen voor patiënten doordat er simpelweg meer te kiezen valt. Patiënten kunnen overigens normaal gesproken rustig overstappen naar een andere praktijk, mits daar geen patiëntenstop is, maar weten dat vaak niet. En de beroepsorganisaties kunnen mogelijk nog iets kritischer worden op hun leden. Hoewel het meeste goed gaat, gaat er toch regelmatig iets fout.

We zitten met teveel mensen die de mondzorg mijden, juist vaak om bovenstaande redenen. Die moeten we proberen te bereiken in plaats van hen weghouden met vooroordeelbevestigende artikelen als deze en die niet de kern van de problematiek blootleggen. Leg de nadruk op preventie en neem de mondgezondheid als uitgangspunt. Dan hebben we een basis voor nog betere mondzorg in de toekomst.