Last van mondkanker?

Bij mondkanker zit er een kwaadaardige tumor in de mond; dat kan onderin in je mond zijn, in het gehemelte, in het tandvlees, de lippen, tong of aan de binnenkant van de wangen.
Vrijwel alle tumoren in de mond ontstaan in het slijmvlies.

Er kunnen zweren voorkomen in je mond,  maar ook een soort wratten, een gezwel, knobbeltjes of abnormale witte en rode vlekken. Eten en slikken kan pijnlijk zijn. Gezwollen lymfeklieren kunnen eventueel ook duiden op kanker. Let op: deze verschijnselen willen niet direct zeggen dat je mondkanker hebt. Ga naar de tandarts of huisarts om dat te laten onderzoeken.

De meest voorkomende oorzaken van mondkanker

Mondkanker kan het gevolg zijn van de combinatie roken en alcoholgebruik. Maar ook als je alleen rookt of drinkt kan dit mondkanker veroorzaken. Daarnaast spelen ook een rol:

• een slechte mondverzorging
  • een slecht passend kunstgebit
  • chronische ontsteking (in de mond)
  • een besmetting met HPV

Mondkanker is niet besmettelijk.

Afhankelijk van het soort tumor wordt er geopereerd, krijg je bestraling en/of chemotherapie.

Combinatie van behandelingen bij mondkanker

De meeste mensen met mondkanker krijgen een combinatie van behandelingen: chemotherapie, bestraling en een of meer operaties. Soms worden ook de lymfeklieren uit de hals verwijderd.

Prothese na verwijdering mondtumor

Na het verwijderen van een tumor kan een afwijkende vorm ontstaan van de tong, de kaak zelf of van andere onderdelen van de mond. Daardoor kunnen er beperkingen ontstaan in praten, eten en slikken. Door de bestraling kan je een droge mond krijgen waardoor je vaak een verergering ziet van deze klachten.

Kunstgebit

Het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde (CBT) kan een op maat gemaakt kunstgebit maken, met de bedoeling het eten, slikken spreken e.d. weer beter mogelijk te maken. Als er tandheelkundige implantaten noodzakelijk zijn om het kunstgebit op vast te klikken, worden die mogelijk tijdens de tumoroperatie geplaatst.

Voorkomen van mondkanker

• Stop met roken
  • Matig het drinken van alcoholische dranken
  • Verzorg je mond en gebit goed
  • Eet gezond
  • Laat regelmatig (2x per jaar) je mond en gebit controleren door de mondhygiënist en/of de tandarts. Zij kunnen in een vroeg stadium problemen signaleren.