Last van een droge mond?

Een droge mond hebben is een vervelende aandoening. Wanneer er te weinig speeksel geproduceerd wordt (normaal is 500-1000 ml per dag), krijg je last van monddroogte of hyposialie (hypo= te weinig, sialie=speeksel). De aandoening van een droge mond wordt xerostomie genoemd.

Sommigen kunnen door een droge mond niet slapen of krijgen slik-, smaak- of mondproblemen als gevolg van te weinig speeksel. Pittig eten kan bij sommigen de slijmvliezen prikkelen. Een droge mond hebben als aandoening is iets anders dan dorst hebben.

De meest voorkomende oorzaken voor een droge mond

Voor monddroogte kunnen diverse oorzaken zijn, zoals medicijngebruik. Je kunt door monddroogte last krijgen van je mondgezondheid en ook mede door je droge mond andere gezondheidsklachten krijgen. Het is raadzaam ermee naar de mondhygiënist of tandarts te gaan.

Je kunt de vorming van speeksel stimuleren. Met smaak (suikervrije pepermunt of bijvoorbeeld een snoepje) of door te kauwen (kauwgom). Als dat niet helpt heb je mogelijk medicatie nodig. Het is dan zaak je tandarts of huisarts om raad te vragen.

Een droge mond? Dit kun je eraan doen:

Je kunt de vorming van speeksel stimuleren. Met smaak (suikervrije pepermunt of bijvoorbeeld een snoepje) of door te kauwen (kauwgom). Als dat niet helpt heb je mogelijk medicatie nodig. Mochten je speekselklieren beschadigd zijn, dan kunnen kunstspeeksel of mondgel uitkomst bieden.

Monddroogte ‘s nachts

Water helpt vaak maar korte tijd, meestal minder dan een halve minuut. Om monddroogte ’s nachts tegen te gaan helpt het wel om  je lippen in te smeren met vaseline. In alle gevallen is het verstandig hierover contact op te nemen met je huisarts of tandarts.